نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی یاماها MT25

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

زوموتوریا سلاممم خیلی چاکریم.

امروز اومدیم یکی از موتور های دو سیلندر خفن بازار ایران رو نقد و بررسی کنیم. یاماها MT25 که پرچمدار یاماها تو سبک موتور های نیکدم به حساب میاد. قطعاً اگر بخواید یه پول زیادی بابت همچین موتوری بدید جدا از بحث مشخصات فنی روی کاغذ، دیدن سواری و عملکرد واقعی این موتور خیلی میتونه گزینه خوبی باشه.

آخر این مطلب تجربیاتمون رو درباره این موتور کامل باهاتون به اشتراک میذارم. یاماها ام تی ۲۵ توی دو تا نسل مختلف توی ایران وارد شده. این موتوری که الان دارید میبینید بهش اصطلاحاً میگن MT25 نیوفیس و یک فیس قبلی هم داشتیم تو ایران که در تصویر سمت چپ میتونید ببینید.

مزیتی که یاماها MT25 در نسل‌های قبلی خودش داشت این بود که اونا روی بعضی از مدل‌هاشون ترمز ضدقفل یا ABS داشتن ولی خب روی مدل نیوفیس، خبری از ترمز ABS نیست.

ام تی ۲۵ توی ۵ یا ۶ رنگ مختلف توی ایران اومده که این رنگی که توی عکس سمت راست میبینید جز مدل‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۱ به رنگ‌بندی محصول اضافه شدن و به جز رنگ بدنه و رنگ رینگ، تفاوت دیگه‌ای با مدل‌های قبلی ندارن.

شما میتونید این موتور رو توی سه تا رنگ دیگه‌ هم داخل ایران پیدا کنید که اون رنگا ‘مشکی یک دست ‘ آبی طوسی’ و ‘سفید نارنجی ‘هستند. همونطور که میدونید توی ۶ سال گذشته محصولات یاماها رو شرکت نیرو موتور داره وارد میکنه و قیمتشم در دی ماه ۱۴۰۱ حدود 301 میلیون تومنه.

طراحی ظاهری یاماها MT25

اصن ادم ظاهر موتورهای برند رو میبینه حال میکنه! اگر نِیکدباز باشید این طراحی واقعا به دلتون میشینه. 😍

ام تی ۲۵ یه جورایی ورژن لخت شده یاماها R25 به حساب میاد. حالا یعنی چی؟

یعنی انجینش با R25 یکی هست ولی فلاپ‌های زیادی دور موتور نمیبینید و به‌خاطر همین بهش میگن نیکد یا لخت.

طراحی قسمت جلو ام تی ۲۵

طراحی جلو ام تی ۲۵ خیلی صفر و یکی هست! یعنی شما یا با این موتور حال میکنید یا اصلا باهاش ارتباط نمیگیرید!

ظاهر ام تی داد میزنه که من یه استریت‌فایترم! خیلی خشن و هجومی طراحی شده و قسمت جلوشم یه حالت رُباتیکی داره و یه نکته‌ای هم توی طراحیش هست و اونم اینه که خیلی شبیه زونتس R250 طراحی شده.

من خیلی مشتاق بودم که بدونم اول یاماها MT25 طراحی شده یا زونتس؟!

یه خورده که تحقیق کردم متوجه شدم که یاماها اِم تی ۳ سال بعد از  زونتس R250 طراحی شده!

حالا به نظر شما یعنی یاماها از زونتس الگو برداری کرده؟ نظرتون رو توی قسمت دیدگاه‌های سایت بنویسید!

چراغ‌های یاماها MT25 تماماً LED هستن و دو تا دیلایت بالای لنز اصلی داریم. نور بالا و نور پایین هم توی لنزی که دارید میبینید کار شدن.

همونطور که توی تصویر میبینید راهنماهای این موتور هم از نوع LED هست.

دوتا نکته منفی که توی طراحی جلوی MT یه خورده تو ذوق میزنه اینه که:

  1. پایه پلاک جلوی موتور که توی اکثر موتورهای اندونزی میذارن
  2. بوقش! بنظرم اگه بوقش رو یه جای دیگه میذاشتن خیلی بهتر بود.

در مورد چراغ خطر هم باید بگم که اون هم ال ای دی هست و راهنمای‌ قسمت عقبم مثل راهنمای جلو طراحی شده.

فرمون یاماها MT25

فرمون یاماها MT25 یه فرمون لوله‌ای هست و کلیدهایی که روی فرمون کار شده به نسبت بقیه موتورها یه مقداره متفاوت‌تره!

اولین تفاوت به کلید استارت مربوط میشه. این کلید با کلید Kill Switch ادغام شده که توی دو حالت کار میکنه. اگر کلید رو پایین بدید موتور استارت میخوره و روشن میشه.

پایینتر کلید جفت راهنما رو داریم و سمت چپ فرمونم کلید Passing، تعویض نور بالا به نور پایین، بوق و کلید راهنما هست.

کیلومتر یاماها MT25

کیلومتر یاماها MT25 تمام دیجیتال هست و جزییاتی که توی کیلومتر میتونید ببینید خیلی بزرگ و خوانا قرار گرفتن و هیچ مشکلی توی خوندنشون ندارید.

سمت چپ و راست کیلومتر چراغ‌های هشدار کار شدن.

سمت راست اولین چراغ خاموشه! حالا چیکار میکنه؟ زمانی که شما گاز رو تا رِد لاین (Redline) پر میکنید، اون چراغ روشن میشه و بهتون میگه برید دنده بعدی!

دوتا دکمه هم که سمت چپ میبینید برای تنظیمات کیلومتر هست و با دکمه Select یه سری اطلاعات بیشتری رو کیلومتر در اختیارتون میذاره..

باک یاماها MT25

وقتی پشت MT میشینید یه حس خیلی خوبی بهتون منتقل میشه و دلیلش هم اینه که باک این موتور بزرگ و پَهن طراحی شده. اون حس نیکد بودن موتور رو کاملاً بهتون منتقل پیدا میکنه و از این داستان کِیف میکنید!

حجم باک یاماها MT25 نزدیک به 14 لیتره و دوتا باله باک هم در سمت چپ و راست قرار گرفتن که فقط نقش بال باک رو بازی نمیکنن! یه جورایی ورودی هوا به ایرباکس (Air Box) موتورم هستند.

برای محافظت از این باک و باله باک زیبا هم بهتون پیشنهاد میکنم یه جفت پروتکشن بندازید روی این موتور!

زین Yamaha MT25

زین یاماها MT25 یه زین دو تیکه هست که اندازه زین توی قسمت راکب موتور خیلی مناسبه؛ یعنی کاملا روش راحتید. ارتفاع زین تا سطح زمین ۷۸ سانتی‌متره.

نوشته های مشابه

توی قسمت ترک‌نشین اندازه زین اوکی هست اما یه خورده سفته و در مدت زمان طولانی ترک‌نشین یکم اذیت میشه. نکته بعدی اینکه هیچ حفره یا دستگیره‌ای برای کنترل موتور وجود نداره ولی در عوض ترک‌نشین میتونه از بند چرمی روی زین استفاده کنه و خودش رو کنترل کنه.

جزئیات یاماها MT25

قبل از این که بخش طراحیمون تموم بشه یه اشاره‌ای به جاپایی موتور هم داشته باشم. جاپایی موتور فلزی هست و کیفیت خیلی خوبی هم داره! البته غیر از این هم از یاماها انتظار میره.

اگزوز هم از جنس استیله و دو تیکه هست. تقریبا جمع و جوره و همونطور هم که توی موتورهای جدید میببینید فقط از جک بغل استفاده میکنن و یاماها MT25 هم فقط جک بغل داره.

مشخصات فنی یاماها MT25

انجین ام تی ۲۵

یاماها ام تی ۲۵ یه انجین 2 سیلندرِ ۸ سوپاپِ آب خنک داره که سوپاپ‌ها هم به کمک 2 میل بادامک (DOHC) حرکت میکنن. همونطور که میدونید انجین این موتور با R25 کاملا یکی هست و از لحاظ مشخصات فنی هیچ اختلافی توشون نمیتونید پیدا کنید. راستی نسبت تراکم این انجین ۱۱ به ۱ هست و این یعنی نسبت تراکم بالایی داره و حتما باید از بنزین سوپر و یه روغن باکیفیت استفاده کنید.

حجم دقیق انجین ام تی 249 سی‌سی هست و حداکثر قدرتش به ۳۵/۵ اسب‌بخار در دور موتور 12000 میرسه و حداکثر گشتاورشم ۲۳/۶ نیوتن‌متر در دور موتور 10000 در دسترس شما قرار میگیره.

حالا اگر مشخصات فنی این موتور رو با رقبای خودش مقایسه کنید متوجه میشید که گشتاور ام تی ۲۵ از همه رقبای 2 سیلندرِ نیکدش بیشتره و این موضوع باعث میشه که توی شتاب اولیه عملکرد خیلی خوبی داشته باشه!

قدرت و گشتاوری که انجین 2 سیلندر یاماها MT25 در اختیارتون میذاره در حدی هست که اگه حواستون به نحوه گاز دادن نباشه توی دنده 1 و 2 گشتاور بیش از حدش باعث میشه تا چرخ عقب هرز بچرخه!

پس حتما این موضوع رو بدونید که باید خیلی محتاطانه با گاز رفتار کنید و یه بی‌تجربگی کوچیک باعث سُر خوردن و زمین خوردنتون میشه و کلی خرج میاد رو دستتون!

سیستم سوخت رسانی یاماها MT25 انژکتور برقی هست و گیربکسش هم یه گیربکس ۶ سرعته‌ست که هیچ تکنولوژی خاصی روش استفاده نشده.

اگر بخوام یاماها MT25 رو از این لحاظ با رقیب ژاپنی‌ش یعنی کاوازاکی زد 250 یه مقایسه کنم، روی Z250 اسلیپر کلاچ داریم که روی MT نمیتونید اون تکنولوژی ببینید.

البته بگم که بدون اسلیپر کلاچ هم گیربکسش خیلی خوب کار میکنه ولی اگر اسلیپر میذاشتن با موتور آپشنال‌تری روبه‌رو بودیم و کلاچش هم نرم‌تر میشد.

حجم روغنی که توی این موتور باید بریزید  ۱ لیتر و ۸۰۰ سی‌سی هست.

در بحث کیفیت این موتور باید بگم که مهندسی و کیفیت ساخت انجینش در سطح بالایی هست. اگه سرویس‌های دوره‌ای موتور رو به موقع و درست انجام بدید یاماها MT استهلاک پایینی داره و چندین سال بدون خرج اضافی براتون کار میکنه.

صدای اگزوز یاماها MT25

تست رانندگی و تجربه سواری یاماها ام‌تی 25

وقتی پشت یاماها MT25 میشینید تسلطتون نسبت به جلو خیلی خوبه! ارتفاع فرمون، نحوه قرار گرفتن بدنتون روی موتور و حالت پاهاتون زاویه مناسبی داره.

همونجور که اشاره کردم ارتفاع فرمونش خیلی مناسبه و نسبت به اون یکی رقیبش یعنی Z250، این موتور فرمونش بالاتره و این باعث میشه که کمرتون توی حالت خوبی قرار بگیره.

هندلینگ یاماها MT25

ام تی ۲۵ توی بحث هندلینگ واقعا عالی عمل میکنه. یعنی وقتی پشتش میشینید و شروع به رانندگی میکنید کاملاً میفهمید موتور توی دستتونه. قدرت مانور بالا و زاویه چرخش فرمون مناسبش باعث میشه هیچ مشکلی توی ترافیک شهری نداشته باشید.

سیستم تعلیق و ترمز یاماها MT25

یاماها MT25 دارای یک شاسی الماسی هست و وزنش به مایعات ضروری به 165 کیلوگرم میرسه.

توی قسمت جلو دوتا کمک فنر تلسکوپی معکوس داره و در قسمت عقب هم یه مونوشاک داریم که در ۷ حالت مختلف قابل تنظیمه. هر دو کمک‌فنر یاماها MT25 از برند KYB هستن که عملکرد بی نقصی هم دارن. در مورد ترمزها هم بگم که جلو و عقب‌ش دیسکی هستن و عملکردخوبی از خودشون نشون میدن ولی همونطور که اول مقاله گفتم ABS نیستن.

لاستیک‌های یاماها MT25

برند لاستیک‌های فابریک این موتور IRC هست که کیفیت مناسبی هم داره. سایز لاستیک جلو ۱۱۰/۷۰ و سایز لاستیک عقب هم ۱۴۰/۷۰ هست که جفتشونم روی رینگ‌های ۱۷ اینچی آلمینیومی سوارن و رنگ رینگ‌ها هم که جذابیت خاص خودش رو داره.

تست شتاب 0 تا 100 و حداکثر سرعت

یاماها ام تی 25 میتونه در مدت زمان 6 تا 7 ثانیه از سرعت 0 به 100 برسه و حداکثر سرعتش هم نزدیک به 170 کیلومتر بر ساعته!

متأسفانه به دلیل شلوغ بودن اتوبان ما نتونستیم به این حداکثر سرعت برسیم ولی باید بهتون بگم که شتاب اولیه و ثانویه این موتور برای رسیدن به حداکثر سرعتش فوق‌العاده‌ست!

جمع بندی کلی یاماها ام تی 25

اول یکم درباره قیمت این موتور و رقیباش صحبت میکنیم.

قیمت ام تی ۲۵ الان حدودا 300 میلیون تومان هست و رقیب مستقیمش کاوازاکی Z250 به حساب میاد که قیمتی معادل ۳۸۰ میلیون تومان داره. نکته‌ای وجود داره اینه که Z و MT از لحاظ عملکرد و کیفیت اختلاف چندانی با همدیگه ندارن و مواردی که باعث میشن از بین این دوتا موتور یکی رو انتخاب کنید: 1. بودجه شماست 2.سواری هر کدوم از موتوراست و 3. سلیقه‌ی شماست.

نکته‌‌ای که ارزش خرید MT رو بالاتر میبره این هست که بین Z و MT شما تقریباً عملکرد یکسانی رو با 80 میلیون تومان پول کمتر در اختیار میگیرید و این نکته مهمی هست.

خدمات پس از فروش و قطعات ام تی ۲۵

بحث تأمین قطعه دیگه داره به یه کابوس برای ایرانی‌ها تبدیل میشه! حتی توی موتورای برند مثل یاماها و کاوازاکی هم این مسئله وجود داره و حتی با وجود نمایندگی‌های نیروموتور بعضاً دیدیم که قطعات این موتور در دسترس نیست و شرکت بعد از چندین ماه قطعه رو برای مشتری جور میکنه که این اصلاً مسئله خوبی نیست!

حتماً حتماً قبل از اینکه به سراغ یاماها ام‌تی برید بحث تأمین قطعات و خدمات پس از فروش رو در شهری که زندگی میکنید چک کنید و آمارش رو بگیرید. چون گاهی اوقات شنیدیم که طرف به خاطر عدم تأمین قطعه موتورش رو یک ماه خوابونده و نتونسته ازش استفاده کنه!

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

10 دیدگاه

  1. سلام
    وقتتون بخیر

    یه راهنمایی میخوام
    من ۲ سال میشه موتور سوار میشم، اسکوتر وسپا داشتم بعد اخیرا هوندا pcx160 خریدم
    هیچوقت موتور دنده ای سوار نشده بودم، اخیرا تمرین کردم و یادگرفتم و گواهینامه گرفتم
    میخوام برم تو دنیای موتور دنده ای و قویتر از اسکوتر
    چندتا گزینه دارم تو ذهنم
    یکی یاماها ام تی ۲۵
    یکی بندا بی دی ۲۴۹
    بنلی جفت ۳۰۰
    و هوندا سی بی آر ۲۵۰

    عشق سرعت و تند رفتن هم نیستم ولی موتور قوی جون دار دوست دارم
    استفادم هم برای رفت امد روزانه هست برم سرکار و برگردم ، مسیرم از شمال شهر به سمت یوسف و اباد و برگشت به خونست ، ترافیک هم زیاد هست تو مسیر

    کدوم این موتورهایی که گفتم بهتره برا کار من و رانندگیش تو ترافیک راحتتره؟

    1. سلام مجید جان وقتت بخیر. بنلی ۳۰۰ که صفرش نیست و اینایی که تو بازار هستن ۲۵۰ سی سی هستن. ام تی هم موتور خیلی خوبیه همه جوره. سی بی ار هم همینطور ولی به خاطر سبک ریسش سواری خشکی داره. بندا هم موتور خوبیه و سواری نرم و راحتی داره. با توجه به شرایطی که گفتین پیشنهاد ما اول ام تی هست و بعد بندا

  2. سلام و ارادت ممنون از محتوای خوبتون من از زمان قدیم که تازه پیج زده بودید و مشخصات موتورارو در قالب عکسا مقایسه میکردید دنبالتون میکنم و لذت میبرم.

    آقا یه سوال واقعا بین کلاس استریت و ریس چجوری انتخاب کنیم؟ از یه طرف ریس یه لذت دیگه داره از یه طرف برای شهر استریت بهتره؛ من بین r25 و mt موندم، نمیتونم انتخاب کنم جفتشون دوس داشتنی هستن. لطفا اگه تفاوت خاصی داره که فکر میکنید من ندونم بفرمایید. نمیدونم از جهت دوام و خرج هاشم میشه گفت ام تی بهتره یا نه چون با کیفیتن r25 هم خیلی مسئله ای نداره.

    و جسارتا جدا از اون چیشد که خودتون نینجا رو انتخاب کردین بین سی بی آر و آر25؟

    1. سلام مصطفی جان. ممنون از لطف و همراهیت. واقعیتش رو بخوای انتخاب بین ریس و استریت (نیکد) کاملا سلیقه ای و بر اساس انتظارات شماست. البته چنتا دلیل مهم هست که من به شخصه نیکد و استریت رو به موتور ریس ترجیح میدم. اولی مربوط به سواری راحت تر و هندلینگ بهتر موتورای نیکد و استریت میشه. دومی هم مربوط به نداشتن فلاپ اضافه و در نتیجه کمتر شدن خرج موتور در زمان تعمیر و سرویس و تصادف یا زمین خوردنه. درباره انتخاب علی و خرید نینجا هم باید بگم که وجود شرایط اقساطی مناسب تر باعث شد تا بره سراغ نینجا وگرنه اختلافی قابل توجهی بین R25 و نینجا وجود نداره.

  3. سلام
    در رابطه با اطلاعات کاملا درست هست و موتور واقعا خوبی هست ولی متاسفانه مشکلی که ما تو ایران داریم خدمات پس از فروش هست من بعد از بردن موتور به نمایندگی موتور به لرزش افتاد و ایراد پیدا کرد از شرکت پیگیر شدم و چند تا نمایندگی بردم که خودشون گفتن در اخر ادعایی که نمایندگی تخصصی یاماها دارن و فرستادن اونجا اونم که همه برندا رو سرویس میکنه نه احترامی برای مشتری و نه چک کردن درست موتور در اخر بردم بیرون با یه آچار کشی مشکل برطرف شد

  4. سلام
    در رابطه با اطلاعات کاملا درست هست و موتور واقعا خوبی هست ولی متاسفانه مشکلی که ما تو ایران داریم خدمات پس از فروش هست من بعد از بردن موتور به نمایندگی موتور به لرزش افتاد و ایراد پیدا کرد از شرکت پیگیر شدم و چند تا نمایندگی بردم که خودشون گفتن در اخر ادعایی که نمایندگی تخصصی یاماها دارن و فرستادن اونجا اونم که همه برندا رو سرویس میکنه نه احترامی برای مشتری و نه چک کردن درست موتور در اخر بردم بیرون با یه آچار کشی مشکل برطرف شد

  5. دمتون گرم واقعا به یه همچین سایتی نیاز داشتیم ، امید وارم همیشه موفق باشید ❤️🙏

  6. سلام دست تون درد نکنه برای سایت خوبتون یک سوال داشتم آیا موتور یاماهاMT25 توی ایران مونتاژ میشه یاخیر؟ اگه جواب بله هست! انجین وگیربکس از اون طرف میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا