نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی دلتا SX2

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

زوموتوریا سلاااااااام.

توی این مقاله میخوایم درباره دلتا sx2 یا بهتره بگیم لونسین SX2 صحبت کنیم. لونسین اسم شرکت چینی اصلی و سازنده‌ی این موتوره که دلتا sx2 توسط شرکت شاهین موتور اواخر سال 99 و توی 2 تا رنگبندی قرمز و سفید وارد بازار ایران شد همونجور که تو ظاهر این موتور مشخصه دلتا Sx2 تو دسته موتورهای تریل قرار می‌گیره البته ما تو ایران به این موتورها میگیم تریل در اصل این سبک موتورهای دوال اسپرت یا دو منظوره هستند که هم به درد رفت و آمد های شهری می‌خورند و هم برون شهری یا اصطلاحاً آفرود.

طراحی ظاهری دلتا Sx2

تو نگاه اولی که دلتا Sx2 رو می‌بینید میفهمید که کیفیت قطعات، فلاپ ها و بدنش نسبتاً قابل قبوله و ظاهرش نسبت به رقبای دیگه‌ش تو بازار جذاب‌تر و مدرن‌تره و یکمم شبیه به هوندا سی ار افه.

البته این شباهت بیشتر به خاطر رنگ بندی فلاپ ها و برچسب‌هایی که روش استفاده شده و اگر یه ذره توش ریز بشید می‌فهمید که خیلیم با هم شبیه نیستند.

وقتی از جلو این موتور رو می‌بینید متوجه میشید که ظاهر متفاوت و جذابی داره. موتورای تریل دیگه‌ی توی بازار معمولاً کپی از برندهای معتبرن ولی این موتور متفاوت عمل کرده و طراحی چراغ‌هاش مدرن‌تره.

قسمت جلو دلتا اس ایکس ۲

چراغ‌های این موتور همشون از LED هستن به جز کاسه چراغ جلو که لامپ معمولی داره. قسمت پایین‌تر گلگیر رو می‌تونید ببینید که اینم باز طراحیش متفاوته یعنی وقتی بهش نگاه کنید یه ذره یاد موتورای ادونچری میفتید. چون نسبت به رقیبای دیگش مثل فلات 250 پیشرو گلد 250 متفاوت‌تر طراحی شده.

فرمون دلتا Sx2

دکمه‌ها و کلیدهای این موتور مثل بقیه موتورای توی بازاره. سمت راست کلید Kill Switch رو داریم که برق موتور رو قطع و وصل می‌کنه. پایین‌تر کلید چراغ‌ها رو داریم که در دو حالت می‌تونید چراغای موتور و روشن کنید. دکمه استارت هم سمت راست قرار داره.

در قسمت سمت چپ هم نور بالا و نور پایین، راهنما، بوق و کلید Passing رو میتونید ببینید. اینجا یه ضعفی در کلید Passing وجود داره و اونم این هست که کلیدش خیلی سفته و باید خیلی فشار بدید تا عمل کنه.

کیلومتر شمار دلتا اس ایکس ۲

کیلومتر دلتا یک کیلومتر دیجیتالی هست که در قسمت بالاش یه سری چراغ‌های هشدار وجود داره. اطلاعاتی که این کیلومتر به نمایش میذاره تعداد دنده، سرعت و مسافتی که طی شده هست و دو تا عیب بزرگ داره! یکی اینکه آمپر بنزین رو نداریم و مورد دوم هم دور موتور که این دو تا نمایش داده نمیشه و شما باید در باک رو باز کنید که بنزین رو چک کنید. دور موتور هم همینجوری حسی دستتون بیاد.

سمت چپ کیلومترم یه درگاه شارژ USB هست و قسمت سمت راست هم دوتا دکمه هست که می‌تونید کیلومتر رو باهاش تنظیم بکنید.

البته آپشنی هم که این کیلومتر داره توی 3 تا رنگ تنظیم میشه که با زدن دکمه‌ی مُد وقتی چراغتون هم روشن باشه می‌تونید 3 تا رنگ رو ببینید. گنجایش باک اس یکس دو ۹ لیتره و مصرف سوختش هم میشه گفت حدودا صدی 3 هست.

زین و دمبی دلتا Sx2

زین این موتور مثل تریل‌های دیگه بازار و فضای زیادی نداره ولی نرمی خوبی داره. ارتفاعش از سطح زمین 91 سانته و نکته‌ای که هست اینه که اگه شما قدتون زیر 180 باشه، با توجه به وزن بالایی هم که این موتور داره واقعا سواری براتون سخت میشه.

وزن این موتور 145 کیلوگرم هست و اگر بخوام با تریل های دیگه بازار مقایسه کنم که حدودا اونا وزناشون 120 یا 130 کیلوگرمه این موتور وزن بالایی داره و موتور سنگینی به حساب میاد.

پشت موتور یه ترک‌بند تعبیه شده که یه جورایی آپشن برای این موتور به حساب میاد چون توی تریل‌های دیگه تو اکثرشون نمیبینید قسمت عقبم راهنما و چراغ موتوره که توی تصویر می‌تونید ببینید و همشون ال ای دی هستند.

جاپایی

این موتور در سواری دو ترک یه مشکلی داره و اونم اینه که جا پایی ترک عقب یه خورده بد طراحی شده اگه دقت کنید جا پایی یه خورده بالا هست وقتی که 2 نفر روی موتور می‌شینند پای نفر پشتی زمانی که برای کنترل موتور، پاتون رو میذارید زمین دائما با پاتون تماس داره و خب این زیاد جالب نیست به نظرم تو طراحی این قسمتش دقت کمی کردند.

اگزوز Delta Sx2 225

نکته خیلی مهم اینه که چون لوله‌ی اگزوز موتور از سمت راست انجین اومده و به سمت عقب موتور رفته حرارتش وقتی یه خورده موتور رو می رونید پاتون رو اذیت می‌کنه و حرارت زیادی داره.

حالا یه سری راه حل هست که میشه این حرارت رو کاهش داد؛ مثلا میشه از کنف نسوز استفاده کرد.

یه نوارهای کنفی هست که می‌پیچید دور لوله‌ی اگزوز و حرارتش رو کمتر می‌کنه یه تاثیری میذاره ولی باز به نظرم این یه باگی برای موتور به حساب میاد مخصوصا توی فصل‌های گرم سال مثل همین تابستون که الان داریم بررسی رو رکورد می‌کنیم وقتی یه خورده که شما توی هوای گرم با این موتور راید میکنید قشنگ پای راستتون داغ میشه و این مسئله‌ی خوبی نیست اصلاً.

مشخصات فنی دلتا اس ایکس ۲

انجین

انجین دلتا 223 سی‌سی، تک سیلندر و 4 زمانه هست و دو سوپاپ داره و جفت سوپاپها به کمک یه میل بادامک بالا و پایین میشن. نسبت تراکم این موتور 9/2 به 1 هست و توسط یه رادیاتور روغن خنک میشه که این قسمت سمت راست موتور قرار گرفته و خب با توجه به گرمای زیادی هم که این موتور تولید میکنه اگه تو دو قسمت کار میشد خیلی بهتر می‌تونست این گرما رو کاهش بده.

SX2 میتونه قدرتی معادل 17/7 اسب‌بخار در 8500 دور در دقیقه تولید کنه و گشتاورش هم حدودا 17/2 در 6500 دور بر دقیقه هست.

انتقال قدرت تو این موتور به وسیله‌ی گیربکس ۶ سرعته انجام میشه که این یک مزیت برای این موتوره چون تریلهای دیگه بازار اکثرا ۵ دنده هستن!

گنجایش روغن این موتور هم یک لیتر و سیصد هست و توی فصل گرما روغن 20/50 باید بریزید و توی سرما هم 10/40.

تست صدا دلتا Delta SX2

سیستم تعلیق دلتا SX2 225

این موتور شاسیش محیطیه که به نسبت موتورهای تریل یا دوال اسپرت دیگه وزن بالایی داره. همونطور که بالاتر اشاره کردم وزن خشکش 145 کیلوگرمه.

توی سایت شاهین موتور زده 145 کیلوگرم ولی توی سایت سازنده‌ش که همون لونسین چینه وزنش 150 کیلوگرم هم اعلام شده ولی خب حالا با یه اختلاف 5 کیلوگرمی ما وزنش رو در نظر میگیریم.

کمک فنر ها دلتا SX2

در قسمت جلو یک جفت کمک فنر تلسکوپی معکوس استفاده شده و کمک فنر عقبش هم یه تک کمک روغنی هست که عملکردشون توی شهری که من این موتور سوار شدم کاملا راضی کننده‌س و خیلی نرمه!

این نرم بودن واقعا سواریش رو توی شهر لذت‌بخش میکنه. هیچ کدوم از چاله چوله‌های خیابون رو متوجه نمیشید! حتی وقتی با سرعت 50 یا 60 روی دست اندازها برید باز خیلی خوب کمک فنرها ضربه رو دفع میکنن و شما به راحتی با اون سرعت میتونید از روی دست‌اندازها رد بشید.

لاستیک دلتا SX2

لاستیک‌هایی هم که شاهین موتور توی ایران زیر این موتور میندازه از برند ایران یاسا هستند خوشبختانه کیفیت لاستیک‌های افرودی که ایران یاسا تولید میکنه به نسبت لاستیک‌های شهریش خیلی بهتره و عملکردشون راضی کننده‌ست.

لاستیک جلوی سایزش 3 هست روی رینگ 21 و لاستیک عقب هم سایز 4.10 روی رینگ 18.

یه نکته‌ای که در مورد لاستیک‌های آفرودی باید بهتون بگم اینه که خیلی باید حواستون باشه توی سواری‌های شهری به خاطر اون آج های بزرگی که دارن هندلینگ‌شون با لاستیکای شهری فرق داره. یعنی توی پیچ‌ها باید حواستون کامل به موتور باشه که بیش از حد موتور رو کج نکنید.

نوشته های مشابه

چون امکان سر خوردن و زمین خوردنتون وجود داره ولی خب توی خاکی دیگه کاملا خوب عمل میکنه فقط چون این لاستیک‌ها برای آسفالت زیاد ساخته نشده.

ترمز دلتا sx2

ترمزهای دلتا SX2 هر دوتا دیسکی هستن. میشه گفت عملکردشون تقریباً خوبه و من مشکل خاصی توی ترمزها ندیدم. روی یه سری تریل‌های دیگه وقتی ترمز جلو رو میگرفتم یه جورایی سکته‌ای کار میکردن و مطمئن نبودن. مثلاً همون پیشروگلد ترمز جلوش این شکلی بود اما خب این موتور ترمزش مطمئن‌تر از اون عمل میکنه.

شتاب و سرعت دلتا SX2

اگه بخوام از لحاظ شتاب و سرعت با دو تا رقیبش مثل پیشرو گلد 250 و فلات 250 یه مقایسه‌ای انجام بدم تقریباً می‌تونم بگم مثل پیشروگلد راه میره و از فلتا خیلی بهتره.

فلات به نسبت انجین 250 که داره، قدرت و گشتاور زیاد خوبی در اختیارتون نمیذاره. این موتورها برای سرعت رفتن نیستن بیشتر برای قدرتشون ملاک هست ولی خب میگم در مجموعه عملکردش از فلات بهتره. این موضوع هم در صورتی هست که دلتا حدود 25 سی سی حجم کمتری نسبت به فلات و پیشروگلد داره.


دلتا به نسبت پیشروگلد و فلات 250 یه گیربکس 6 سرعته داره در حالی که پیشروگلد و فلات 5 سرعته بودند و خب این موضوع به نظرم یک نکته مثبت برای دلتا به حساب میاد.

در مورد عملکرد گیربکسش هم باید بگم که یه مقداری وقتی که موتور گرم میشه دنده‌ها سفت جا می‌خورند حالا من با صاحب موتور که صحبت کردم روغن تیتان 10W40 تو این موتور میریزه در حالی که توی دفترچه‌ی موتور نوشته بود که توی فصل های گرما سال باید روغن 20W50 استفاده بکنن.

تست شتاب گیری و حداکثر سرعت Delta SX2

ادامه ویدیو رو میتونید تو کانال یوتیوب مون ببینید. با فیلتر شکن روشن ، بزن اینجا

سواری شهری Delta SX2 225

همون طور که گفتم کمک فنرها نرم هستند و این مسئله برای سواری شهر و سواری توی خاکی خیلی مناسبه اما اگر شما به دنبال یه موتوری باشید که حالا توی آفرودهای سنگین بخواید ازش استفاده کنید یا بخواید باهاش شیب یا جامپ بزنید دلتا SX2 زیاد به دردتون نمیخوره.

اول اینکه خب سبک این موتور اصلا جوریه که برای اون کارا ساخته نشده یعنی اصلا به درد جامپ زدن و یا شیب زدن و اینجور داستانا نمی‌خوره. دوم این که خب به خاطر نرمی بیش از حد کمک هاش باز اون کارهایی که بهتون گفتم نمی‌تونید خیلی خوب باهاش انجام بدید.

معمولا موتورایی که برای جامپ زدن استفاده میشه کمک فنرهاش یه خورده خشک‌تر سفت‌تر و مناسب اون کار ساخته شده پس عملکرد سیستم تعلیقش توی بحثی که ما داریم یعنی بررسی موتور تریل کاملا راضی کننده است و میشه گفت که عملکرد خوبی داره

سواری دلتا توی حالت یک ترک من تو این مدتی که سوارش شدم خوب بوده یعنی مشکل خاصی تو سواریش ندیدم. زینش خیلی نرم نیست ولی از زین موتورهایی مثل فلات و پیشروگلد خیلی بهتره!

من قبلا پیشرو گلد داشتم و وقتی برای یه چند دقیقه سوارش میشدید زینش اذیتتون می‌کرد. حالا این مسئله رو شما خودتونم می‌تونید اوکی کنید یعنی اگر زین‌سازی برید می‌تونید زینش رو عوض کنید تا احساس بهتری روش داشته باشید.

سواری در آفرود دلتا اس ایکس ۲

سواریش توی خاکی هم خوبه همونطور که گفتم حالا انتظار خیلی زیادی نباید توی آفرود ازش داشته باشید اما در حد معمولی واقعا خوب عمل کرده. مسیری که من با دلتا رفتم خیلی سنگ زیاد داشت ولی کمک فنرهاش تقریبا خوب می‌تونه اون ضربه‌ها رو دفع کنه.

مگر این که با یه سرعت خیلی زیادی بخواید برید تو خاکی. در کل با سرعت متوسط عملکردش خوبه یعنی من خودم زیاد تکون نخوردم و اکثر ضربه‌ها رو سیستم تعلیقش به خوبی دفع میکنه. قدرتش کاملا جوابگوی مسیرای آفرودی و سنگلاخی هست. من با دنده 2 مسیر رو رفتم و واسه طبیعت‌گردی به نظرم گزینه خوبیه.

وضعیت خدمات پس از فروش Delta SX2 225

از بابت لوازم و قطعات اونطور که من توی تهران آمارش رو گرفتم تقریبا قطعاتش موجوده توی بازار. یه سری لوازم افترمارکت و اکسسوری هم خود شاهین موتور توی نمایندگی هاش گذاشته که میتونید به این موتور اضافه کنید.

جمع‌ بندی نهایی

توی جمع بندی نهایی هم باید بهتون بگم که اگر نیازتون از یه موتور تریل این هست که یه رفت و آمد شهری باهاش داشته باشید و آخر هفته هم یه طبیعت‌گردی و آفرودِ ریزی بخواید برید این موتور میتونه جوابگوی نیازتون باشه.

البته همونطور که به طور مفصل توی این مقاله صحبت کردم این موتور اصلا به درد آفرود سنگین نمی‌خوره یعنی اگر دنبال یه موتوری هستید که باهاش شیب بزنید و یه پرشی انجام بدید موتورهای اندرو خیلی انتخاب بهتری میتونن براتون باشن که تو این رنج قیمت اصلا اندرو صفر نداریم.

اگر که قصد خرید اندرو داشته باشید می‌تونید یه نگاهی به کایو 250 داشته باشید. نکات مثبتی که توی دلتا توجه من رو به خودش جلب کرد یکی ظاهر جدیدتر و متفاوت‌ترشه که نسبت به بقیه تریل هایی که تو این رنج قیمت هستن.

مورد بعدی تعلیق خیلی نرمشه یعنی هم کمک جلو هم کمک عقب فوق العاده نرم عمل می‌کنند کاملا ضربه‌هایی که توی آفرود به چرخ‌ها وارد میشه یا توی شهر دست‌انداز رو دفع میکنه و به نظرم این یه نکته‌ی مثبت راجب به دلتا.

نکته‌ی منفی‌ای که توی تست رانندگی ازش گرفتم یکی بحث داغ بودن بیش از حد انجینش هست؛ مخصوصا این لوله اگزوزی که از بغل سمت راست موتور رد شده و یکی دیگه هم اینه که گیربکسش سفته وقتی داغ میشه سفت ترم میشه این مسئله شاید با روغن‌های خیلی خوب مثل تاپ وان، حل بشه که ما توی این موتور هنوز تست نکردیم ولی با روغنهای معمولی جواب نگرفتیم.

قیمت Delta SX2 225

الان که دی ماه ۱۴۰۱ دلتا اس ایکس دو ۱۰۷ میلیون قیمتش هست و میتونید با شرایط اقساطی این موتور رو از شاهین موتور خریداری کنید و در کل این موتور میتونه با این قیمت جزء گزینه‌های اصلیتون باشه.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

12 دیدگاه

  1. موتوری که نمی توانی خراب شد لوازمش پیدا کرد به چه دردی میخوره من یک دلتا 160 خریدم چند وقت خوابیده بوده الا فلابشها شکسته دود می‌کند هیچ کدام یکی از لوازمش گیرم نمیاد شهرستان میگه بهم نمی دهند کلی پشیمان هستم

    1. بهتون پیشنهاد میکنم با نمایندگی های تهران در ارتباط باشید. چون زمانی که دلتا SX2 رو برای بررسی در اختیار داشتیم و امار لوازمش رو گرفتیم اکثر قطعاتش رو داشتن.

    2. سلام و عرض ادب.. تو این رنج قیمت واقعا می ارزه.. اون توقعی که یک سری دوستان دارن باید بالای 300تومن هزینه کنند.. مشکل سفتی دنده با تعویض پدال دنده بلندتر مثه پدال ایردوکو 250
      ویا پدال دنده رنتال حل میشه.. بنده انجام دادم..جواب گرفتم.. قطعات مصرفی مثل لنت و لاستیک و صفحه کلاچ واسه موتورهای دیگه بهش میخوره.. لنت ns200 و صفحه هوندا بهش میخوره.. خرابیش کمه خداروشکر.. و اینکه نمایندگی من زندگ زدم گفتم کیلومتر دارید گفتن داره.. نمایندگی هرچی بخواید سفارش بدید می‌فرسته.. در کل نمره قبولی رو گرفته.. بنده17ماه هست دارم.. خدا بهش برکت بده.. باتشکر

  2. خیلی زود سنسور دریچه گازش خراب شد و نمایندگی زیر بار نرفت و شش میلیون هزینه رو برای من بوجود اورد که نسبت به قیمت ۱۴۰ تومنی موتور عدد خیلی زیادیه.
    ایراد بعدیشم وزن بالاش برای آفروده
    ولی یکی از بهترین هاست توی این رنج قیمت با توجه به نرمی و شتاب و زیباییش

  3. مشکل گیربکس که میگید، اگه گیربکس رو رگلاژ کنید خییییلی بهتر میشه، قدرتش هم واقعا حرف نداره من باهاش دو ترک و یه کیف سنگین،تقریبا مجموع وزن ما ۱۸۰ کیلو و با وزن موتور تقریبا ۳۴۰ کیلو وزن رفتیم آفرود تقریبا سنگین، مسیر سنگلاخ و گل و شل و سربالایی با سرعت ۳۰ تا میرفتیم! ۴ ساعت هم فقط تو آفرود مسیر داشتیم، تازه بعد از اون مستقیم ۲۰۰ کیلومتر اومدم تهران!

  4. رو کیلومترش آمپر بنزین نداره، ولی چراغ بنزین داره که یک لیتر کف باک بنزین مونده باشه، روشن میشه که حدود ۳۰ کیلومتر میبره تا برسید به پمپ بنزین

  5. سلام کاش با روان 200 مقایسه داشتین به طور کلی بازار خرید فروش روان فکر کنم بهتر باشه ؟؟ ولی ظاهر دلتا به نظر بهتر میاد

  6. الان دی 1402 هستیم و موتور 170 تومنی
    دی 1403 قیمت 260 تومن
    شیبی که قیمت موتورا میزنن خودشون نمیتونن بزنن

  7. سلام
    آقا من اولین باره میخام تریل بخرم.بین دلتا و روان واقعا موندم کدومو انتخاب کنم..
    یه راهنمایی کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا