نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی هوندا جینیو

مقدمه

زوموتوریا سلام خیلی مخلصیم. توی این مقاله میخوایم در مورد هوندا جینیو صحبت کنیم. یکی از محصولات کمپانی هوندا که علاوه بر آقایون توجه بسیاری از خانم‌ها رو به خودش جلب کرده و کم و بیش در خیابون‌های کشور میبینیمش. این موتور اولین بار در سپتامبر سال ۲۰۱۹ و توسط هوندا اندونزی، همزمان با لانچ شدن هوندا ADV وارد بازار شد.

جِنیو یا جینیو در سبکی متفاوت طراحی شد تا بتونه علاوه بر رقابت با موتورهای مشابه خودش، سهم بازار خوبی هم از خانم‌ها پیدا کنه. کمی قبل‌تر شاهد حضور یکی دیگه از محصولات هوندا در بازار ایران بودیم که یه جورایی جینیو نسخه بروز شده اون به حساب میاد.

بله، هوندا اسکـــــوپی معروف که اولین بار در ژانویه سال ۲۰۱۱ معرفی شد. اگر قصد خرید یه موتور باکیفیت، جم و جور و کم استهلاک رو دارید، پیشنهاد میکنم حتماً حتماً تا انتهای این مقاله با زوموتور همراه باشید، مخصوصا خانمای جمع. 😁 برو بریم … .

طراحی و ظاهر هوندا جینیو

همونطور که قبل‌تر بهش اشاره کردیم، این اسکوتر در سبکی متفاوت طراحی شده. این شکل و شمایل رو بیشتر در اسکوتر‌های کلاسیک شرکت وسپا یا پیاجیو دیده بودیم. جم و جور، مینیمال و ساده! هوندا بیشتر از هر قشر دیگه‌ای، افراد جوان، دانشجوها و البته خانم‌ها رو هدف خودش قرار داده و ساختار موتور به شکلیه که اکثر افراد جامعه و حتی مبتدی‌ها هم به راحتی میتونن از این موتور سواری بگیرن و با ابعاد و اندازه‌ش هیچ مشکلی نداشته باشن.

سبک موتور هم که تابلوعه اینقدر گفتیم. اسکوتره ولی یه اسکوتر مدرن. یه جورایی میشه به این موتور یه اسکوتر تو سبک نئو رِترو گفت چون کلیت موتور آدم رو میبره تو فاز موتورهایی با طراحی کلاسیک و قدیمی ولی خیلی از قسمت‌های دیگه موتور خیلی بروز و مدرن ساخته شدن. طراحی کیلومتر و چراغ‌های موتور دقیقا به همین موضوع اشاره میکنن.

جینیو توی رنگ‌های بسیار متنوعی رَوونه بازار شده تا برای هر سلیقه‌ای، چه آقا و چه خانم گزینه‌هایی داشته باشه. مشکی، قرمز، طوسی، سفید و … رنگ‌هایی هستن که در بازار ایران میتونید پیدا کنید. ابعاد جینیو ۱۸۶ در ۶۹ در ۱۰۶ سانتی‌متره و همونجوری که بارها اشاره کردیم، این اعداد و ارقام نشون میده که با یه اسکوتر گوگولی مگولی طرفیم؛ حتی از هوندا کلیک هم کوچکتـــره!

طراحی چراغ‌های هوندا جنیو

طراحی چراغ‌های جلو هوندا جینیو به صورت سه تیکه هست. بخش وسط جایی هست که نور پایین و بالای موتور تعبیه شدن و راهنماها هم به صورت جداگونه در سمت چپ و راستشون قرار گرفتن. نورهای جلو ال ای دی و راهنماهای موتور لامپ معمولی هستن.

چراغ های عقب هم تقریبا مشابه جلوی موتور طراحی شدن و راهنماها و خطر عقب هم لامپ معمولی هستن.

فرمون جینیو

فرمون جینیو خیلی تو دست و جم و جور ساخته شده. یه فرمون لوله‌ای ساده که با فلاپ پوشیده شده. قسمت سمت راست دکمه Idiling Stop رو میبینید و پایین‌تر دکمه استارت. سمت چپ هم کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق و راهنما تعبیه شده. کلید پَسینگ یا نور پلیسی روی این موتور وجود نداره!

کیلومتر

کیلومتر جینیو به صفحه نمایش دایره‌ای و به صورت دیجیتال هست. اطلاعات اصلی در قسمت مستطیلی وسط قرار گرفته و چراغ‌های هشدار در بالا و پایینش قابل مشاهده‌ست. دوستان این نکته رو در نظر داشته باشید که جینیو کی‌لس یا بدون سوییچ نیست!

باک Honda Genio

ظرفیت باک جنیو ۴.۲ لیتره و مصرف سوخت حدودا صدی ۱.۷ لیتری داره. این یعنی شما با یه باک پر، چیزی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر میتونید طی کنید. این اعداد و ارقام مزیّت مثبتی برای جینیو به حساب میاد که شرکت هوندا هم روی این موضوع کم مانور نداده.

کنسول و فضای جلوی پا

فضای جلوی پای جینیو مناسب و نسبتاً بزرگه و به راحتی میتونید پا و حتی وسایلتون رو در قسمت جلو قرار بدین. البته حتما قبل از خرید موتور، قدتون رو با فضای جلوی پای جینیو مقایسه و تست کنید چون ممکنه که پاهاتون با قسمت کنسول جلوی موتور برخورد داشته البته اگر قدتون خیلی بلنده، مثلا بالای ۱۸۵ سانتی‌متر.

کنسول جینیو همونجوری که توی تصویر میبینید دارای دو بخش برای نگهداری مواردی مثل قفل و … و یه آویز برای آویزون کردن کیف یا کیسه. سیستم سوییچ جینیو هم توی تصویر مشخصه.

زین هندا جینیو

زین این موتور هم جای به نسبت خوبی داره که به خاطر وجود دستگیره فلزی عقب موتور، فضای مناسب و مطمئنی رو برای دو نفر فراهم کرده. نرمی و کیفیت زین هم قابل قبوله. مزیتی که این موتور نسبت به بقیه اسکوتر های بازار داره ارتفاعشه که نشون میده به جز آقایون میان قد یا کوتاه قد، خانم‌ها هم به راحتی میتونن از این موتور سواری بگیرن. ارتفاع زین ۷۴ سانتی‌متره.

فضای زیر زین

فضای زیر زین هوندا جینیو گنجایش زیادی نداره ولی وسایل مهمتون مثل قفل یا گوشی و … رو میتونید توی این قسمت قرار بدین. راستی یه پورت USB هم برای شارژ کردن وسایل برقیتون در این قسمت تعبیه شده.

مشخصات فنی جینیو

انجین

انجین هوندا جینیو تک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ و هوا خنکه. آرایش سوپاپ‌های این موتور هم به شکل SOHC هست. نسبت تراکم انجین این موتور ۱۰ به ۱ هست و حجم دقیق انجینش هم ۱۱۰ سی‌سیه. نهایت قدرتی که این انجین میتونه تولید کنه به ۸.۸۵ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ و نهایت گشتاورشم به ۹.۳ نیوتون متر در دور موتور ۵۵۰۰ میرسه.

تکنولوژی ESP که در محصول هوندا کلیک هم دیده بودیم، در این موتور هم پیاده‌سازی شده تا بهره‌وری و کارایی انجین رو به حداکثر خودش برسونه. قبلاً در یک مقاله کامل در مورد این تکنولوژی صحبت کردیم.

گیربکس جینیو از نوع اتوماته و تسمه وظیفه انتقال قدرت رو در این موتور رو بر عهده داره. سیستم سوخت‌رسانی جینیو هم نوع انژکتور برقیه؛ همون PGM FI که این رو هم قبلاً در محصولات دیگه هوندا دیده بودیم. گنجایش روغن انجین این موتور هم حدود ۸۰۰ سی‌سی هست که در زمان تعویض روغن فقط کافیه ۶۵۰ میلی‌لیتر داخل انجینش بریزید.

سیستم تعلیق HONDA GENIO

وزن این موتور به همراه بنزین و بقیه مایعات فقط 92 کیلوگرمه (!) و شاسی مورد استفاده در این موتور از نوع eSAF هست که هوندا در ساخت این شاسی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره گرفته. این موضوع تاثیر زیادی در هندلینگ و سواری هوندا جینیو گذاشته.

کمک فنرهای جینیو

در قسمت جلو از یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی استفاده شده و عقب هم یه تک کمک. دقیقا مثل هوندا کلیک. عملکرد کمک فنرهای این موتور قابل قبوله و تا حدی میتونه ضربه و تکون های مسیر رو دفع کنه.

لاستیک‌های جینیو 110

یکی از قسمت‌هایی جای شکرش برای ما ایرانی‌ها هست آپدیت نشدن سایز لاستیک و رینگ‌های جینیو در مدل‌های جدیده. سری‌های آخر این موتور در بازار جهانی با رینگ‌های ۱۲ اینچی عرضه شدن ولی جینیو‌هایی که ما در ایران داریم از همون رینگ و لاستیک قدیمی بهره میرن که سایز جفت رینگاشون ۱۴ اینچیه. این یعنی بزرگ‌تر از اسکوترهای همرده خودش مثل تی‌وی‌اس وگو! سایز لاستیک جلو ۹۰/۸۰ و عقب هم ۹۰/۹۰ که جفتشون از برند Federal هستن.

سیستم ترمز

ترمز جلو جینیو از نوع دیسکی و عقب هم درام یا کاسه‌ایه. تکنولوژی CBS یا ترمز ترکیبی در این موتور استفاده شده. در ضمن قفل ترمز عقب هم روی کتی ترمز تعبیه شده تا بتونه موتور رو در حالت‌های بدون حرکت یا ثابت، کنترل کنه. برند ترمز‌های جِنیو NISSIN ژاپن هست که عملکرد خیلی خوبی هم دارن.

قیمت هوندا جینیو 110

قیمت این اسکوتر جمع و جور در اسفند 1401 حدود 150 میلیون تومان هست.

جمع‌بندی هوندا جینیو

در کل اگر قصد خرید یه موتور شهری، جم و جور، کم استهلاک و تو دست رو دارید به نظر من جینیو بهترین گزینه‌ست مخصوصا برای خانم‌هایی که قصد خرید یه موتور برای رفت و آمد‌های شهریشون دارن.

هیچ ایرادی از این موتور نمیشه گرفت و واقعاً همه چی درست و سر جای خودش قرار گرفته. وضعیت تأمین قطعات این موتور هم بد نیست و میتونید اونا رو تو بازار پیدا کنید. بازار خرید و فروش این موتور هم تقریباً خوبه و از این بابت هم نگرانی خاصی وجود نداره.

رقیب اصلی این موتور TVS وگو هست که خیلیا این دو اسکوتر رو باهم مقایسه میکنن. حدود قیمتشون نزدیک به همه و تقریباً قدرت و عملکرد یکسانی دارن. اینکه بودجتون به کدوم موتور نزدیکه یا سلیقتون کدوم یکیه کاملا به خودتون بستگی داره.

مشخصات موتور HONDA GENIO

ابعاد موتور۱۰۶۱*۶۹۴*۱۸۶۲ ( میلی متر )
ارتفاع زین۷۴ سانتی متر
نوع انجینتک سیلندر، ۴ زمانه، ۲ سوپاپ، هوا خنک، esp
حجم موتور۱۱۰ سی سی
حداکثر قدرت۸.۸۵ اسب بخار در ۷۵۰۰
حداکثر گشتاور۹.۴ نیوتون متر در ۵۵۰۰
نسبت تراکم
سیستم سوخت رسانیانژکتور برقی PGM FI
میزان مصرف سوخت ( حدودی )۱.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیستم انتقال قدرتتسمه‌ای
سیستم ترمز جلودیسکی
سیستم ترمز عقبکاسه‌ای، CBS
سیستم تعلیق جلوجفت کمک‌فنر تلسکوپی معمولی
سیستم تعلیق عقبیک کمک فنر (Mono Shock)
لاستیک هاجلو ۹۰/۹۰/۱۴ و عقب ۹۰/۸۰/۱۴ برند Federal
وزن خشک۸۶ کیلوگرم
حجم باک۴.۲ لیتر
نهایت سرعت ( حدودی )۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

سوالات متداول هوندا جینیو 110

هوندا جینیو توسط چه شرکتی وارد ایران میشه؟

این موتور با نمایندگی شرکت هانی موتور در بازار عرضه میشه.

حداکثر قدرت و گشتاور هوندا جینیو چقدر هست؟

حجم دقیق انجین جینیو ۱۱۰ سی‌سیه و نهایت قدرتی که این انجین میتونه تولید کنه به ۸.۸۵ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ و نهایت گشتاورشم به ۹.۳ نیوتون متر در دور موتور ۵۵۰۰ میرسه.

نهایت سرعت هوندا جنیو چقدر هست؟!

حداکثر سرعت این موتور بین 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت هست.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

8 دیدگاه

  1. سلام بین این موتور و محصولات sym مخصوصا سمفونی و محصولات پیاجیو مخصوصا اپریلیا کدوم ارزش خرید بیشتری داره الان

  2. سلام هوندا بیت 110 نزدیک 130 تومن و تی وی اس انترک 125 تومن و اس اف 180 هم 133 تومن، کدوم بهتره؟ مسافت طولانی هم دارم هر روز، نزدیک 20 30 تا بین شهری

  3. سلام عزیزان.
    یک مقایسه بین این و فیدل ۴ انجام بدید لطفا.
    یا همینجا بگید بین این و فیدل ۴ کدوم رو پیشنهاد میدین؟
    ممنونم.

  4. سلام من سه سال که این موتور را دارم فقط میتونم بگه سپاریش هلو هست خیلی موتوره قابل قیاس با هیچ موتوری نیست هر کی سوار این موتور شده می‌دونه چی میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا