آموزشی

پرچم های موتو جی پی چه معنی دارند؟

پرچم های موتو جی پی نقش بسیار مهمی در روند مسابقات موتو جی پی / MotoGP دارند. مسابقات موتو جی پی از مشهورترین و قدیمی‌ترین مسابقات موتورسواری در سرتاسر جهان است که به صورت سالانه برگزار می گردد. همانند همه‌ی ورزش‌ها و مسابقات، موتو جی پی هم از قوانین و مقررات مخصوص به خودش برخوردار است.

مثل پرچم آفساید در فوتبال یا سوت داور در بسکتبال و والیبال، پرچم‌های موتو جی پی هم نقش بسیار مهمی را در روند برگذاری مسابقات موتورسواری و همچنین اتومبیل‌رانی ایفا میکنند. در واقع داورها و ناظرین مسابقات برای مطلع کردن شرکت‌کنندگان از وضعیت مسابقه و در اختیار گذاشتن بعضی از دسترسی‌ها از پرچم‌های مختلفی استفاده میکنند.

بسیاری از مواقع این موضوع برای همه‌ی ما پیش آمده که در حال تماشای مسابقات موتوجی‌پی هستیم و اتفاقاتی در جریان مسابقه رخ می‌دهد که دلیل آن‌ها را به درستی متوجه نمی‌شویم! بخش زیادی از این اتفاقات رو پرچم های موتو جی پی رقم می‌زنند.

در ادامه این مطلب قصد داریم تا معنا و مفهوم پرچم های موتو جی پی را که در طول این مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور مفصل برای شما توضیح دهیم.

پرچم های موتو جی پی
پرچم های موتو جی پی: پرچم سفید با ضربدر قرمز

پرچم های موتو جی پی:

۱. پرچم سفید با ضربدر قرمز

زمانی که در جریان مسابقات باران شروع به باریدن میکند، مارشال‌ها با تکان دادن این پرچم در مسیر پیست شروع باران و افزایش رطوبت روی سطح پیست را به اطلاع همه‌ی موتورسوارها میرسانند.

پرچم های موتو جی پی
پرچم های موتو جی پی: پرچم راه‌راه زرد و قرمز

۲. پرچم راه‌راه زرد و قرمز

اگر بارش باران ادامه پیدا کند و برای موتورسواران خطرساز باشد مارشال‌ها با استفاده از این پرچم، موتورسواران را مطلع می‌کنند که باید در رانندگی خود احتیاط کنند.

پرچم های موتو جی پی
پرچم های موتو جی پی: پرچم سفید

۳. پرچم سفید

بعد از نشان دادن پرچم راه‌راه زرد و قرمز، مارشال با نشان دادن پرچم سفید، اجازه ورود موتوسواران به پیت لِین برای تعویض موتورسیکلت خودشان با موتورسیکلت مخصوص شرایط بارانی را میدهد.

پرچم های موتو جی پی
پرچم های موتو جی پی: پرچم آبی

۴. پرچم آبی

اگر بارش باران در طول زمان برگزاری مسابقه تمام شود و موتورسواری که موتورسیکلتش متناسب با شرایط بارانی تنظیم شده است، باعث کند شدن رقبای خودش در مسیر پیست بشود، مارشال،‌ پرچم آبی را که شماره‌ی آن موتورسوار بر روی آن چسبانده شده به او نشان میدهد تا آن موتورسوار اجازه‌ی سبقت را به بقیه موتورسوارانی که پشت سرش هستند، بدهد.

پرچم های موتو جی پی: پرچم سیاه

۵. پرچم سیاه

پرچم سیاه، همیشه با شماره‌ی موتورسوار نمایش داده می‌ شود تا بر این اساس شرکت ‌کننده‌ی خاصی را از مسابقه خارج کند. اگر موتورسواری باعث کند شدن بقیه‌ی شرکت‌کننده‌ها شده باشد و به پرچم آبی بی‌توجهی کند، مارشال با نشان دادن پرچم سیاه به همراه شماره‌ی آن موتورسوار، از او درخواست میکند تا از جریان مسابقه خارج شود. همچنین موتورسواران به دلیل کم توجهی به اطراف پیست یا ضعیف بودن امواج رادیویی تا ۵ دور بعد از نمایش پرچم سیاه می‌‌توانند مسابقه را ادامه دهند، ولی بعد از آن در هر صورت، باید وارد پیت‌ لِین شوند.

برای مثال مارک مارکز موتورسوار تیم رپسول هوندا در سال ۲۰۱۳ در جزیره فیلیپ، به دلیل عدم رعایت دستورالعمل‌های مسابقه برای تغییر موتورسیکلت، پرچم سیاه دریافت کرد.

پرچم های موتو جی پی: پرچم زرد

۶. پرچم زرد

زمانی که یکی از شرکت‌کننده‌ها خارج از مسیر پیست دچار صانحه (زمین خوردن یا تصادف) شود، مارشال‌ها در طول مسیر پیست با یک پرچم زرد این موضوع را به اطلاع بقیه شرکت‌کننده‌ها میرسانند. اما زمانی که یکی از شرکت‌کنندگان در مسیر پیست دچار صانحه شوند، مارشال‌ها دو پرچم زرد را در مسیر پیست تکان میدهند.

پرچم های موتو جی پی: پرچم سبز

۷. پرچم سبز

معمولاً بعد از تصادف‌ و یا زمین خوردن موتورسواران، تکه‌هایی از بدنه یا قطعات موتورسیکلت آن‌ها بر روی زمین و یا در سطح پیست پراکنده می‌شود که در آن زمان مسیر پیست نیاز به تمیز شدن دارد تا مسابقه دوباره به حالت اولیه خودش بازگردد. زمانی که مأموران مخصوص، مسیر پیست را تمیز کردند، مارشال‌ها با نشان دادن پرچم سبز به موتورسواران اعلام میکنند که مسیر پیست به حالت اولیه خود برگشته و امنیت لازم را برای ادامه مسابقه دارد.

پرچم های موتو جی پی: پرچم سیاه با دایره نارنجی

۸. پرچم سیاه با یک دایره نارنجی

مارشال‌ها این پرچم را به موتورسواری نشان میدهند که موتورسیکلت او دچار نقص فنی شده باشد و این نقص فنی باعث کم شدن سرعت مسابقه و یا بروز حادثه در مسیر پیست بشود.

پرچم های موتو جی پی: پرچم قرمز

۹. پرچم قرمز

بعد از بروز حادثه در سطح پیست و یا ایرادات فنی پیش آمده برای موتورسوارن، ناظرین مسابقه تمام شرایط را بررسی میکنند و اگر شرایط مطلوبی برای ادامه مسابقه فراهم نباشد، مارشال‌ها با نشان دادن پرچم قرمز موتورسواران را به خارج از پیست (پیت لِین) هدایت میکنند.

پرچم های موتو جی پی: پرچم شطرنجی

۱۰. پرچم شطرنجی

از بین تمام پرچم های موتو جی پی این پرچم برای همه‌ی شما آشناتر است و پایان یافتن مسابقه و یا جلسه تمرینات را نشان میدهد.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا