نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی کاوازاکی نینجا 250

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

فکر نمیکنم کسی باشه اسم نینجا رو توی دنیای موتورسیکلت نشنیده باشه. این موتور یکی از قدیمی ترین موتورهای ریس پلاک ملی توی ایران به حساب میاد. نینجا دقیقا با همین فیس، در نسخه‌های ۴۰۰cc و ۲۵۰cc عرضه شده که نسخه‌های ۴۰۰ مخصوص بازارهای اروپایی و آمریکایی هست و نسخه ۲۵۰cc هم مخصوص کشورهای آسیایی.

نینجا ۲۵۰ یکی از عضوهای کهنه‌کار شرکت کاوازاکی محسوب میشه و حدوداً ۳۰ سال از اولین عرضه اون میگذره و خب هر چند سال یکبار شاهده یه فیس جدید از این موتور توی بازارهای جهانی و مخصوصا توی ایران هستیم.

نمونه‌ای که میخوایم درباره‌ش حرف بزنیم از سال ۲۰۱۸ تولید شده. در کل میشه گفت نینجا ۲۵۰ توی ایران ۳ نسخه اصلی داره.

نسخه اول هیچ تکنولوژی توش استفاده نشده و آپشنِ ای‌ بی‌ اس (ABS) و کیلس (keyless) رو نداره، نسخه‌ دوم فقط ای‌بی‌اس داره و نسخه سوم که نسخه‌ی فول آپشنه یعنی هم ای‌بی‌اس داره و هم کیلس.

محصولات شرکت کاوازاکی به نمایندگی انحصاری شرکت کویر موتور وارد ایران میشه یه نکته‌ای هم در مورد این موتورها بگم ،کلاً برندهای خارجی که ما تو ایران می‌بینیم هیچ کدوم به صورت کامل یا توی پلت وارد ایران نمیشن و قطعات شون به صورت جداگانه وارد میشه و تو ایران توسط شرکت‌هایی که وارد کننده هستند، مونتاژ میشه و توی بازار عرضه میشه.

بررسی طراحی و ظاهر نینجا ۲۵۰

تو نگاه اولی که این موتور رو می‌بینید واقعا میشه گفت عاشقش میشید. طراحی این موتور نسبت به نسل قبل از خودش خیلی هجومی‌تر شده. مخصوصاً در قسمت چراغ جلو این رو کامل می‌تونید حس کنید یه سری فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی روی فلاپ ها هست و طراحی استیکرها، باعث شده که طراحیش واقعا جذاب باشه.

در مورد تنوع رنگی این موتور هم باید بهتون بگم که نینجا ۲۵۰ با رنگ‌های مختلفی توی ایران عرضه شده و رنگ‌های تکی و ترکیبی زیادی داره. این مدلی که دارید توی تصویر می‌بینید جدیدترین رنگ از مدل ۱۴۰۱ هست.

قسمت جلویی این موتور یه تلق دودی مشاهده میشه و روی اون یه لوگوی کاوازاکی خورده. آینه‌های نینجا ۲۵۰ هم نکته‌ی خاصی نداره. پایین‌تر نور بالا و نور پایین رو داریم، نورش از ال ای دی هست و جفتشون یک جا کار شده و شما نور بالا و پایین رو از جفت کاسه چراغ ها میتونید ببینید.

یه سری از ریس‌های قدیمی رو اگر دقت کرده باشین، نور بالاهاشون یه سمت کاسه چراغ هست و نور پایینش یه سمت دیگه و به صورت جدا کار می‌کنن ولی تو نینجا ۲۵۰ یک جا هست. راهنما هم تو قسمت‌های فلاپ قرار گرفتن. خب طراحیش خیلی باحاله ولی یه نکته‌ای که هست نمیدونم چرا کاوازاکی دوباره از لامپ‌های معمولی استفاده کرده!؟

فرمون نینجا ۲۵۰

فرمون این موتور یک حالت خمیده داره و ارتفاعش مناسب هست و مثل یه سری از موتورهای ریس بازار نه خیلی پایین و صافِ و نه مثل موتورهای استریت، خیلی بالا. نسبتا راحت دستتون روش قرار می‌گیره قلوه هاشم مثل موتورهای دیگه بازار نکته‌ی خاصی نداره شبیه به همونا هست.

تو قسمت سمت راست کلید قرمز رنگی وجود داره که کلید قطع و وصل برقِ . پایین‌تر هم استارت رو داریم.

سمت چپ هم (نور بالا ، نور پایین و نور پلیسی، راهنمای چپ و راست و بوق) این موتور رو داریم. روی ریموت این موتور آرم کاوازاکی خورده و اگر بالای این ریموت رو نگه دارید میتونید کلیدش رو دربیارید که برای صندوق و درب باکش استفاده میشه.

کیلومترشمار نینجا ۲۵۰

کیلومترشمارش یه کیلومتر ترکیبی هست که هم آنالوگ داره هم دیجیتال و اطلاعات خوبی رو براتون به نمایش میذاره. سمت راست سرعت رو بهتون نشون میده و بالاتر مسافتی که طی کردید. آمپر بنزین و آمپر آب هم قسمت سمت راست قرار گرفتن. در قسمت وسط دنده‌شمار رو می‌تونید ببینید که این یه مورد خوبی تو کیلومتر هست.

ساعت و دور موتور که به صورت آنالوگ هست تو قسمت وسط مشاهده میشه. در قسمت چپ (چراغ چک، نور بالا، نور پایین و راهنمای چپ و راست) رو داریم.

باک نینجا ۲۵۰

یکم در مورد باک و قسمت فلاپ‌ها باهاتون صحبت کنم. قسمت بالای باک دو تا آرم نینجا رو می‌تونیم ببینیم، یکمم پایین‌تر یه لوگوی نینجا به صورت خیلی محو کار شده که یه حالت سه بعدی داره.

ظرفیت باکشم ۱۴ لیتره که نسبت به نسل قبلی خودش سه لیتر کمتر شده که البته این نکته بدی نیست که حالا در ادامه در موردش صحبت می‌کنیم.

مورد بعدی پروتکشن‌هایی هست که روی موتور کار شده؛ در حال حاضر روی نسخه‌های فول آپشنی که شما از شرکت کویر بگیرید پروتکشن دیده میشه که اینم یه نکته‌ی مثبت محسوب میشه برای این موتور.

زین نینجا ۲۵۰

یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی که توی سواری، مخصوصا توی موتورهای ریس تاثیر داره زین و جنس و ارتفاعش از سطح زمین و فاصله‌اش تا فرمونه. ارتفاع زین از سطح زمین حدودا ۷۹ سانتیمتر هست که این نشون میده افراد با قدهای متوسط هم می‌تونن روی این موتور سوار بشن به راحتی.

مورد بعدی جنس زین هستش که واقعا کیفیت خوبی داره از کاوازاکی کمتر از این انتظار نمیره یک زین دو تیکه هستش که قسمت ترک‌نشین یه ذره کوچیکه و شاید خیلی راحت نباشه.

در مورد دستگیر هم برای ترک نشین باید بگم که چیز خاصی این قسمت ها نیست ولی یه بندی اینجا تعبیه کردن که خب خیلی راحت می‌تونه خودش رو با اون کنترل کنه.

داخل صندوق زیر زین یک محفظه مانندی دارید که باز کنید زیرش یه حالت کیفی هستش که یک سری آچارها رو توش قرار دادن نسبتا هم تعدادش زیاده. در این کیف آچار آلن و اَنبردست و … داره. یعنی اگر یه جا گیر کنید تقریبا چیزی نیست که نداشته باشید.

عقب موتور نینجا ۲۵۰

بخش آخر طراحیمونم در مورد قسمت عقب موتوره در مورد خطرش باید بگم که حالت سپر خیلی باحالی داره که از چراغ‌های ال‌ای‌دی استفاده شده و راهنماهای نینجا ۲۵۰ از لامپ های معمولی توش استفاده شده.

قسمت راست هم یه اگزوز نسبتا بزرگ داریم که از جنس استیل و روش هم نقره ای رنگه‌.

مشخصات فنی Kawasaki Ninja 250

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های نقد و بررسی مون همین بخشی که در مورد مشخصات فنی این موتور می‌خوایم صحبت کنیم. نینجا ۲۵۰ از یک انجین 4 زمانه بهره میبره که دو سیلندره و توسط آب خنک میشه و به ازای هر سیلندر 4 سوپاپ داریم که مجموعا میشه 8 سوپاپ (DOHC).

نسبت تراکم این موتور 11.6 به 1 که نسبت تراکم بالایی محسوب میشه و خب نیازمند این هست که شما از بنزین با اکتان بالا تو این موتور استفاده کنید.

حجم این انجین ۲۴۹ سی سی و قدرتی که می‌تونه تولید کنه به 38.2 اسب بخار در ۱۲۵۰۰ دور در دقیقه میرسه گشتاور ایجادی هم معادل ۲۳/۵ نیوتن متر در ۱۰ هزار دور در دقیقه است. این یعنی حدود هفت اسب بخار قدرت و ۲/۵ نیوتن متر گشتاورِ بیشتر نسبت به نسل قبلی که این نشون میده که کاوازاکی پیشرفت چشم گیری توی ورژن جدید نینجا رو این موتور پیاده کرده.

سیستم سوخت رسانی کاوازاکی Ninja 250

سیستم سوخت‌رسانی این موتورم انژکتور برقی هست و با توجه به مصرف سوخت 4 لیتر در هر 100 کیلومتر، با یک باک پر حدوداً میتونید ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنید؛ البته بستگی به رانندگیتون هم داره.

این موتور از یک گیربکس شش دنده بهره می‌بره و خب نرمی خوبی دارن مشکل خاصی نداریم و خبر خوب اینه که مجهز به تکنولوژی اسلیپر کلاچ یا همون کلاچ لغزندست.

سیستم تعلیق کاوازاکی نینجا 250

بخش آخر نقد و بررسی مون طبق معمول در مورد سیستم تعلیق و ترمز موتوره. نینجا ۲۵۰ از یه شاسی تریلس یا نردبانی بهره می‌بره که جنس آلیاژهایی که توش استفاده شده طوری هست که وزنش رو خیلی پایین‌تر آورده و توی عملکرد موتور هم تاثیر خیلی خوبی داشته.

وزن این موتور حدودا ۱۶۴ کیلوگرمه که نسبت به نسل قبلی تقریبا چیزی بین ۷ یا ۸ کیلوگرم سبک‌تر شده.

در قسمت جلویی موتور دوتا کمک‌فنر تلسکوپی معمولی داریم که قطر هر کدوم ۴۱ میلیمتر هست و توی قسمت عقب هم یه تک کمک گازی داریم. هر دو کمک‌فنر این موتور هم ساخت برند Showa هستن.

لاستیک ها Ninja 250

سایز لاستیک جلو این موتور 110/70/17 هست و سایز لاستیک عقبم 140/7017. برند لاستیک‌ها دانلوپ اندونزی هست که خداروشکر توی این لاستیکا برند رو تغییر ندادن و از یه سری لاستیک‌ها استفاده نکردند.

ترمزهای نینجا 250

در مورد ترمزهای این موتور هم باید بهتون بگم که از برند ژاپنی Nissin استفاده شده و جفت ترمزها ABS هستند. قطر دیسک جلو ۳۳۰ میلیمتر با کالیپر 2 پیستونه هست و قطر دیسک عقبم ۲۲۰ میلی‌متر با کالیپر تک پیستون.

تست رانندگی نینجا 250

از این موتور ریس انتظار سواری خیلی نرمی نمیشه داشت معمولا سواریشون جوری هست که خستتون میکنه اما موردی که روی نینجا ۲۵۰ توجه من رو جلب کرد این بود که من احساس خیلی ناراحتی روی این موتور نداشتم در طول دو سه ساعتی که داشتم ازش تست رانندگی می‌گرفتم.

زاویه‌ی نشستن تون روی موتور و ارتفاع فرمون جوری که فشاری رو مچ دست و کمرتون وارد نمیشه. البته این مسئله به قد شما هم بستگی داره.

من با قد 175 هیچ مشکلی از لحاظ سواری با این موتور نداشتم. با توجه به طراحی استانداردی که جاپایی و فرمون این موتور داره پیش‌بینی می‌کنم افرادی که قدشون تا ۱۹۰ باشه مشکلی با این موتور نداشته باشن. از لحاظ نرمی زین هم نینجا ۲۵۰ وضعیت خوبی داره در قسمت راکب ولی تو قسمت ترکه نشین زینش یه خورده نرم نیست و ممکنه ترک‌نشین بعد از یه مدت سواری احساس ناراحتی روی موتور داشته باشه.


هندلینگ و فرمون پذیری نینجا ۲۵۰ با توجه به سبکش که ریس هست کاملا خوب ارزیابی میشه حالا نمیشه انتظار هندلینگ موتورهای نیکد رو از داشت که همون قدر سریع باشن اما نینجا ۲۵۰ به خاطر طراحی مناسبی که تو بخش فرمونش داره هندلینگ خیلی خوبی داره.

اگه یه کم به طراحی فرمونش دقت کنید می‌بینید که ارتفاعش نسبت به موتورهای ریس مثل هیوسانگ GTR بالاتره و خب این کمک زیادی به این موضوع می‌کنه.

در مورد عملکرد سیستم تعلیقش هم باید بگم که عملکردشون کاملا راضی کننده هست با این که کاوازاکی توی کمک‌های جلو از کمک‌های تلسکوپی معکوس استفاده نکرده و همچنان از کمک‌های تلسکوپی معمولی استفاده می‌کنه باید بگم که ضعفی توی عملکرد اونا مشاهده نمیشه اکثر ضربه‌هایی که به چرخ جلو منتقل میشه رو کامل دفع میکنه.

تک کمک فنر عقبش هم همچین وضعیتی داره و هیچ ضعفی نداره و راضی کنندست.

تو بخش تعلیق باید به لاستیک‌های موتور هم حتما یه اشاره‌ای داشته باشیم خب همونطور که گفته شد لاستیک‌های باکیفیت دانلوپ روی این موتور وجود دارند به صورت فابریک و این خبر خیلی خوبیه لاستیک ها عملکرد کاملا مطمئنی دارند در صورتی که زمین خیسم باشه باز زیاد احساس ناامنی نمیکنید.

البته این موضوع رو باید بهتون بگم که رانندگی روی زمین خیس یا در زمان بارون کلا قضیش با حالت عادی فرق داره اگر شما همه‌ نکات رو رعایت کنید این لاستیک ها کاملا عملکردشون قابل اطمینان هست.

مدلی که در حال حاضر ما داریم بررسی می‌کنیم مدل ABS نینجا ۲۵۰ و ترمز ها از برند Nissin هستند. این ترمزها در کوتاه‌ترین زمان ممکن سرعت موتور رو کاهش میدن و عملکردشون فوق‌العاده‌ست. به لطف سیستم ای بی اسی که روشون دارید دیگه نگرانی از بابت قفل کردن ترمز ها نیست و کاملا مطمئن عمل میکنه. برای این که خیالتون رو از بابت عملکرد ترمز های نینجا ۲۵۰ راحت کنیم پیشنهاد می‌کنم این ویدیو رو با دقت ببینید.

ادامه ویدیو رو میتونید تو کانال یوتیوب مون ببینید. با فیلتر شکن روشن، بزن اینجا

تامین لوازم مصرفی و قطعات ظاهری نینجا ۲۵۰

لوازم مصرفی نینجا ۲۵۰ تو بازار پیدا میشه مثل فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر بنزین و… اما در مورد قطعات ظاهری مثل فلاپ و چراغ یکم فرق میکنه. اکثر موتورها از لحاظ قطعه وضعیت خیلی خوبی ندارن اینا نینجا ۲۵۰ هم تقریبا همین وضعیت رو داره اگه شما به این قطعه ها احتیاج پیدا کنید باید برید نمایندگی های کویر موتور ثبت سفارش کنید و منتظر بمونید تا قطعه به دستتون برسه یعنی در اکثر موارد اینجوری نیست که همون موقعی که شما قطعه میخواید بهتون بدن که این موضوع جالبی نیست.

قیمت و شرایط اقساط نینجا ۲۵۰

قیمت پایه نسخه بدون آپشن نینجا ۲۵۰ در حال حاضر حدود 380 میلیون تومان هست که تا 24 ماه به صورت اقساطی هم میتونید اون رو از نمایندگی‌های کویر بخرید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

سوالات متداول نینجا ۲۵۰

نهایت سرعت و شتاب صفر تا صد نینجا ۲۵۰ چقدر است ؟

نهایت سرعت نینجا ۲۵۰ حدودا به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت میرسه و شتاب صفر تا صدشم نزدیک به ۷ ثانیه هست.

قیمت نینجا ۲۵۰ چقدر است؟

قیمت نینجا ۲۵۰ فول در حال حاضر حدود ۴۰۰ میلیون هست.

شرایط اقساطی خرید نینجا ۲۵۰ به چه صورته؟

شرایط اقساطی نینجا به این شکل هست که شما حداقل ۱۵ یا ۲۵ درصد از قیمت کل موتور رو به عنوان پیش پرداخت میدین و مابقی رو به صورت اقساطی ۱۵ یا ۲۵ ماهه با سود تعیین شده شرکت کویر پرداخت میکنید.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

10 دیدگاه

  1. حاجی پشمام عجب ترمزایی داره!
    واقعا موتور همه چی تمومیه ولی دیگه 400 میل نمیرزه.

  2. من یک نینجا مدل 90 دارم که از همه نظر خوبه و فقط مشکلش قطعات و تعمیر کارش هست که تو شهر ما به شدت محدوده و فقط تهران هست ، وگرنه از همه نظر عالیه چیز زیادی از این جدیدش کم نمیاره و شتاب خوبی داره تقریبا 7.5 و تاپ اپیدش 175 تا تقریبا تا 180
    و قیمتش نصف اینم کمتر هست هم قیمت یک بنلی جفت مدل 96.97 هست که نصبت به بنلی خیلی ارزش خرید بالاتری داره

    1. اره قطعا برای مصرف کننده گزینه خیلی خوبیه. اما خب پایین بودن مدلش باعث میشه تا خیلیا سراغش نیان. اما موتور بسیار خوبیه اگه سالم باشه.

  3. وقت زمستونیتون بخیر باشه
    قیمت الانِ کاوازاکی نینجا ۲۵۰ SL چقدره؟🥲🤌🏻

    1. سلام داداش. این موتور خیلی کمیابه و قیمت مشخصی براش وجود نداره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا