نقد و بررسی موتورسیکلت

نقد و بررسی جی تی 200

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

جت ایکس 200 یا جی تی 200

یکی از خوشگل‌ترین محصول‌های اس‌وای‌ام (SYM) که به محض ورودشم حرف و حدیث‌های زیادی در موردش درست شد که توی این مطلب میخوایم کامل ۰ تا ۱۰۰ این موتور رو بررسی کنیم. در حال حاضر جی تی ۲۰۰ جدید ترین محصول SYM در بازار ایران به حساب میاد و با توجه به اینکه این موتور یه جورایی نسخه آپشنال شده‌ی جِی ۲۰۰ هست میخوایم با هم ببینیم که ارزش داره ۲۰ الی ۳۰ میلیون بیشتر هزینه کنیم و به جای جِی ۲۰۰ جی تی ۲۰۰ بگیریم؟!

همین اول کار یه نکته درباره تلفظ اسم این موتور بگم، یه سریا اسم این موتور رو GT۲۰۰ میگن که باید بگم این اسم غلطه! اسم اصلی این اسکوتر JT۲۰۰ هست.

اولین اشتباهی که در مورد مشخصات فنی این اسکوتر وجود داره این هست که بعضاً جی تی ۲۰۰ رو با جی تی ۱۲۵ اشتباه میگیرند. جی تی ۱۲۵ یکی دیگه از محصولات SYM هست که اتفاقاً از این اسکوتر بهینه‌تر و بروزتر هست و جی تی ۲۰۰ نسخه قدیمی‌تر به حساب میاد که ما تو ایران نسخه جی تی ۲۰۰ رو داریم. این موتور به نمایندگی نیروموتور به تازگی (از تیر ۱۴۰۱) وارد بازار ایران شده و در شش رنگ هم داره عرضه میشه. (مشکی، سفید، قرمز، آبی، زرد، فیلی)

طراحی و ظاهر جی تی ۲۰۰

جی تی ۲۰۰ یه جورایی فیس لیفت همون جی ۲۰۰ هست که از قبل میشناسیمش. انجین و یه سری از قسمت‌های کوچک دیگه کاملا با جی ۲۰۰ یکی هست. تفاوت اصلی این دو تا موتور با هم مربوط به ظاهر و آپشن‌های کوچکی هست که در جی تی ۲۰۰ به کار برده شده. اس‌وای‌ام (SYM) هم این موتور رو یک محصول جداگانه در نظر گرفته و این یه داستان کاملاً طبیعی هست که در برندهای مختلف هم دیده میشه. این که یک انجین یکسان رو روی چند موتور با ظاهرهای مختلف استفاده کنند.

یکم ریز تر بشیم تو ظاهر این موتور، خدایی SYM طراحی این موتور رو عالی کار کرده. خط‌های شکسته و هجومی که ظاهرش رو خیلی خشن کرده و همچنین حس یک موتور اسپرت رو بهتون میده. قسمت جلو جی تی ۲۰۰ یه جورایی فیس اخمالوی با حالی داره! چراغ و راهنماهایی که روی این موتور کار شده LED هستن و یه فرقی هم که با جی ۲۰۰ داره این هست که راهنما و چراغ جلوی جی ۲۰۰ از لامپ‌های معمولی تشکیل شده.

چراغ عقب جی تی ۲۰۰

چراغ عقب جی تی ۲۰۰ کاملا ال ای دی کار شدن و وسطش هم یه فضای خالی داره که یک طراحی متفاوتی رو به خودش اختصاص داده.

فرمون جی تی ۲۰۰

نوبت میرسه به فرمون جی تی ۲۰۰ که چندتا تفاوت با جی ۲۰۰ داره. در قسمت سمت راست فرمون دکمه قرمز رنگی رو می بینیم که دکمه کیل سوییچ هست. تو همون قسمت دکمه خاموش و روشن کردن نور پایین، دی لایت و استارت موتور رو مشاهده میکنیم. نکته مثبتی که نسبت به جی ۲۰۰ یا خیلی از اسکوتر های دیگه داره، وجود دکمه فلاشر برای استفاده از جفت راهنمای موتور هست.

در قسمت چپ فرمون دکمه تعویض نور بالا و نور پایین، راهنمای چپ و راست، دکمه بوق و نور بالای لحظه‌ای رو داریم و نکته مثبت دیگه‌ای که جی تی ۲۰۰ نسبت به جی ۲۰۰ داره همون نور بالا لحظه‌ای هست که روی فرمون این موتور کار شده. تنها نکته منفی‌ای که روی فرمون مشاهده میشه، عدم وجود قفل ترمز هست که معمولا روی موتور های اسکوتری کار میشه.

کیلومترشمار جی تی ۲۰۰

کیلومتر این موتور به شکل مستطیل و تماماً دیجیتال طراحی شده و اطلاعات خوبی بهتون نشون میده. در قسمت چپ، چراغ های هشدار رو داریم (نور بالا، ABS و فلاشر و …). در قسمت بالاتر دور موتور رو داریم که از سمت چپ به سمت راست پُر میشه. در قسمت وسط سرعت رو بهتون نمایش میده و سمت راست اطلاعات کوچیکی مثل ساعت رو میتونید ببینید. در جی ۲۰۰ دکمه‌ای داشتیم که وقتی موتور روشن بود میتونستیم از اون استفاده کنیم و صندوق موتور رو باز کنیم امادر جی تی ۲۰۰ این آپشن رو حذف کردن.

سوییچ جی تی ۲۰۰

یکی از قسمت های ضد حال جی تی ۲۰۰ کیلس نبودن این موتور هست. نحوه کار با سوییچ این موتور رو با هم مرور میکنیم: اگر سوییچ رو به سمت راست بچرخونید فرمون از حالت قفل در میاد و اگر دوباره به سمت راست بچرخونید برق به پشت آمپر وارد میشه و اگر سوییچ رو به سمت چپ (بدون فشار دادن سوییچ) بچرخونید صندوق باز میشه و در آخر اگر به سمت چپ سوییچ رو فشار بدید و بچرخونید فرمون قفل میشه.

کنسول جی تی ۲۰۰

سمت چپ موتور، پایین فرمون کنسول جی تی ۲۰۰ مشاهده میشه که اگر درب اون رو به سمت داخل فشار بدید درب کنسول باز میشه ولی داخل این کنسول جکی دیده نمیشه که درب رو نگه داره. در قسمت بالا سمت چپ این محفظه درگاه شارژ USB قرارگرفته. بخاطر طراحی قسمت وسط (جای پا) گیره‌ای برای آویزان کردن پلاستیک یا کیف وجود نداره و در ضمن بهتر بود مثل بعضی از اسکوترای بازار، جای آب معدنی یا جای قفل براش طراحی میکردن (نکته منفی)!

جا پایی جی تی ۲۰۰

خب یه توضیحی در مورد جلو و جای پاهاتون بدیم، طراحی جای پای این موتور مثل اکثر اسکوترهای پرمیومِ بازار (هوندا PCX و یاماها NMAX) انجام شده و در قسمت جلوی پا، فضای یکپارچه ای مثل گلکسی جی 200 وجود نداره. فکر میکنم که این طراحی یه نکته منفی برای این موتور به حساب بیاد چراکه فقط فضا رو اشغال کرده و خبری از وجود باک در قسمت جلوی موتور نیست. خیلی بهتر بود که باک به جای قسمت عقب و زیر زین در قسمت جلو قرار می گرفت تا هم طراحی جلوی موتور بیهوده نباشه و هم فضای زیر زین افزایش پیدا کنه!

در زمان سواری و شما میتونید پاهاتون رو در 2 حالت مختلف قرار بدید. جا پایی عقب جی تی 200 هم مثل هوندا PCX طراحی شده و با وجود فلاپ‌های هم‌رنگ موتور، طراحی اونها با ظاهر جی تی هماهنگه!

زین جی تی ۲۰۰

زین این موتور هم عیناً زین جی ۲۰۰ هست. یک زین یک تیکه و نرم که فضای نسبتاً زیادی هم داره و ارتفاعش از سطح زمین ۷۷ سانتی متر هست. فضای زیر زین هم کاملاً مثل جی ۲۰۰ طراحی شده و در زیر زین، دکمه زرد رنگی رو داریم که باهاش میتونید برق موتور رو قطع (Lock) و وصل (Unlock) کنید؛ یعنی اگر موتور رو روی حالت Lock قرار بدید دیگه برق پشت آمپر نمیاد. قسمت عقب هم درب باک موتور وجود داره که همونطور که در قسمت قبل گفتیم کاش باک در قسمت جلوی موتور قرار میگرفت. گنجایش باک این موتور 7.5 لیتره و باید بدونید که جی تی دویست در هر 100 کیلومتر 2 تا 2.5 لیتر بنزین میسوزونه.

تست صدای جی تی ۲۰۰

مشخصات فنی JT200

این موتور یک انجین 4 زمانه تک سیلندر که 2 سوپاپ OHC داره و هوا خنک هم هست. این انجین می تونه قدرتی معادل ۱۱/۸ اسب بخار رو در ۸۰۰۰ دور در دقیقه رو در اختیارتون بذاره و گشتاور ایجادی شمع ۱۲/۲ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه هست. جی تی ۲۰۰ یه نسخه ۱۲۵cc آب خنک هم داره که به نسبت حجمش، توان خیلی بهتری رو به نمایش میذاره و خب کاش به جای JT200 میتونستیم اون یکی نسخه یعنی JT125 رو داخل ایران داشته باشیم. نسبت تراکم این انجین 10.9 به ۱ هست و سیستم سوخت رسانیش هم همونجور که میدونید انژکتور برقیه. انتقال قدرت در جی تی 200 به کمک یه گیربکس CVT انجام میشه.

تست سواری Jt 200

هندلینگ جی تی ۲۰۰ با توجه به نوع و سبکی که طراحی شده خوبه. اگر دقت کرده باشید سبک طراحی جی تی ۲۰۰ خیلی شبیه جی ۲۰۰ هست و جی ۲۰۰ هم شبیه PCX و NMAX طراحی شده؛ یعنی نوع اسکوتر جوری هست که کنسول جلو ثابته و شما به نسبت اسکوتر هایی که کنسول جلوشون متحرکه، خیلی قدرت مانور ندارید. مثلاً اگر هوندا کلیک یا لاکی ۱۸۰ رو سوار شده باشید متوجه تفاوت هندلینگش با این موتور میشید.

کلیک و لاکی برای سواری داخل شهر خیلی راحت‌تر هستن ولی خب جی تی ۲۰۰ از لحاظ پایداری هندلینگ وضعیت خوبی داره و هندلینگش ناامیدتون نمی‌کنه. مخصوصاً وقتی با سرعت‌های بالا (مثلاً ۱۰۰ تا ۱۱۰ تا) با این موتور رانندگی میکنید، خیلی قرص و محکم سر جاش هست. ولی اسکوترهایی که سایز کوچک‌تری دارن در سرعت‌های بالا زیاد پایدار نیستن و در زمان سواری یکم لرزش حس میکنید.

در مورد سواری جی تی ۲۰۰ هم باید بگم که در حالت یک ترک سواری (نسبتاً) خوبی داره. این نسبتاً برای این ذکر شد که در حالت کلی اسکوترها بخاطر کوچیک بودن چرخ‌هاشون، لرزش و تِکون‌های زیادی رو به راکب منتقل میکنن و روی دست انداز ها کمک‌فنرها کوبیده میشه، حتی اگه از کمک‌های گازی استفاده بشه.

در سواری دو ترک ضعف کمک‌فنرهای عقبِ جی تی 200 حس میشه، دقیقا مثل جی ۲۰۰. دلیلش هم این هست که سیستم تعلیق‌شون با هم یکی هست و در دست انداز کمک فنر عقب میکوبه.

نکته مثبتی که در سواری جی تی 200 وجود داره این هست که وقتی دو ترک روی جی تی ۲۰۰ میشینید پای ترک دوم دیگه به پای شما بر خورد نمیکنه که در جی ۲۰۰ این مسئله کاملاً دیده میشد و زمانی که میخواستید پشت چراغ قرمز پاتون رو زمین بذارید، پای ترک دوم به پای شما برخورد میکرد.

بررسی مشخصات تعلیق جی تی ۲۰۰

درمورد سیستم تعلیق جی تی ۲۰۰ باید بگم که شاسی این موتور ها یعنی اکثر اسکوترهایی که میبینید از نوع اندربن (Underbone) هست. خاصیت این نوع شاسی‌ها این هست که ساختار اصلی شاسی و لوله‌ها، زیر فلاپ‌های موتور پنهان میشن. وزن گلکسی این موتور 140 کیلوگرمه که نسبت به جی ۲۰۰ سنگین تر شده.

کمک فنرهای جلو جی تی ۲۰۰ یه جفت کمک فنر تلسکوپی معمولی هست و کمک فنر عقب هم یه جفت کمک فنر دوبلِ معمولیه و درباره عملکردشون در بخش سواری کامل توضیح دادیم. کمک‌فنرهای جلو خوب هستن ولی کمک‌فنرهای عقب یه خورده می کوبه.

لاستیک Jt 200

نیروموتو از لاستیک‌های ایران یاسا در جی تی ۲۰۰ استفاده کرده که سایز لاستیک جلو ۹۰\۱۰۰ و سایز لاستیک عقب ۸۰\۱۰۰ و جفتشون روی رینگ‌های 14 اینچی سوارن. در بحث کیفیتِ لاستیک‌ها قبلاً صحبت کردیم، لاستیک های ایران یاسا کیفیت زیاد مناسبی ندارند و لاستیک‌های سُری هستند. پیشنهاد ما به شما این هست که اگر قصد خرید این موتور رو دارید لاستیک‌های با کیفیت‌تری روی این موتور بندازید که هم سواریش لذت‌بخش‌تر بشه براتون و هم این که مطمئن سوارِ موتور بشید.

ترمزها Jet X 200

یکی از مواردی که باعث می شه ارزش خرید جی تی ۲۰۰ بالا بره وجود ترمز ای بی اس (ABS) هست که روی چرخ جلوی موتور به کار رفته. ترمز جلوی جی تی ۲۰۰ از یک دیسک ۲۶۰ میلیمتری تشکیل شده که همونطور که گفتیم ای بی اسه. چرخ عقب هم یه دیسک ۲۲۰ میلیمتری داره ولی دیگه ای بی اس نیست.

یه کار زشتی 🙂 که نیروموتور در این موتور انجام داده، حذف سیستم سی بی اس (CBS) هست. درحالی که ما روی جی ۲۰۰ ترمزهای CBS رو داشتیم و نسخه های خارجی JT200 هم این سیستم مشاهده میشه.

انجین JT 200

انجین جی تی ۲۰۰ هوا خنکه. یه نکته اینجا بگم، حرارت زیادی که توسط انجین‌های هوا خنک تولید میشه کلا واسه سلامتی انجین خوب نیست! یعنی در طولانی مدت روی استهلاک موتور تأثیر میذاره و قطعاً این موتور هم از این قاعده مستثنی نیست. چون حرارت این انجین تقریباً زیاده، اگر ترک دوم شما یه خانم باشه ممکنه لباسش به قسمت‌هایی از انجین تماس پیدا کنه و چون حرارت انجین بالاست اون قسمت از لباس رو بسوزونه!!! این مسئله قبلاً برای ما تجربه شده. ):

شتاب و سرعت Jet x 200

در مورد حداکثر سرعت جی تی ۲۰۰ باید بهتون بگم که توی حالت یک ترک، شما به راحتی میتونید روی این موتور سرعت ۱۰۰ – ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت رو تجربه کنید و این خبر خوبیه! چراکه خیلی راحت میتونید در اتوبان‌ها بدون این که موتور تعادلش رو از دست بده یا تکون خیلی بدی داشته باشه، با سرعت بالا حرکت کنید. در حالت دو ترک هم حداکثر سرعتش به ۸۰ – ۹۰ کیلومتر بر ساعت کاهش پیدا می کنه. البته این مسئله بستگی به وزن شما و تَرکی که سوار می کنید هم داره.

وضعیت تأمین قطعات و پشتیبانی نیروموتور

نیروموتور معمولاً قطعات موتورسیکلت‌های خودش رو در بازار آزاد پخش نمیکنه و فقط خود نمایندگی بحث خدمات پس از فروش رو ارائه میده و شما با کارت موتور میتونید هر قطعه ای که لازم داشته دارید رو بعد از ثبت سفارش از نمایندگی‌ها دریافت کنید. درمورد لوازم مصرفیش هم باید بگم که همه لوازمش تو بازار پیدا می شه و شما از این بابت هم مشکلی ندارید.

نوشته های مشابه

حرف آخر

در قسمت آخر اگر بخوام یک جمع بندی نهایی در مورد این موتور انجام بدم، باید بگم که اگر شما دنبال طراحیِ جذاب و ترمز ای بی اس هستید می‌ارزه که تقریباً بیست تا سی میلیون بیشتر هزینه کنید و این موتور رو بگیرید ولی اگر نه براتون اهمیتی نداره جی ۲۰۰ گزینه عاقلانه تر و اقتصادی تری هست!

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

4 دیدگاه

  1. یه پست هم در مورد طرح های ۱۶۰ بزارید.
    ظاهرا خیلی طرفدار پیدا کرده و آب خنکش میگن خوب دراومده.
    ممنون از زحمات تیم خوب زوموتور

  2. سلام و عرض خسته نباشید
    آقا من بین خرید این موتور و فیدل ۴ موندم از نظر چهره این موتور بهتره و فیدل ۴ شبیه وسپاعه اما از نظر فنی فیدل بهتره به نظر شما خرید کدوم منطقی تره
    فیدل از جت ایکس حدودا ۳۰ تومن ارزون تره
    لطفا بررسی فیدل ۴ رو هم بزارید با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا