نقد و بررسی موتورسیکلت

همه چیز درباره گلکسی J200

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

اگر برای رفت و آمد‌‌های شهری خود به یک اسکوتر خوش قیمت، زیبا و نسبتا با کیفیت نیاز دارید این مقاله را تا آخر دنبال کنید . گلکسی j200 محصولی از کمپانی اس وای ام یا همون سانگ یانگ موتور هست که به تازگی وارد بازار ایران شده و به خاطر ظاهر متفاوت، قیمت رقابتی و کیفیت نسبتا بالایی که داره در ابتدای ورودش به کشورمون، بازار خوبی رو به خودش اختصاص داد.

J200 از یک یا دو سال پیش توسط شرکت نیرو موتور به بازار عرضه شد و تا به امروز با وجود حضور رقبای چینی و هندی خودش تونست جایگاه خودشو به عنوان یه اسکوتر محبوب در ایران تثبیت کنه!

خب دیگه بریم سراغ نقد و بررسی موتور و یکی از جذاب ترین قسمت ها یعنی ظاهر و بدنه sym galaxy j200.

گلکسی j200 - زوموتور
گلکسی j200 – زوموتور

طراحی و ظاهر اس وای ام گلکسی J200

بخش اول بررسیمان درباره ی طراحیJ200 هست جایی که با یک موتورسیکلت در سبک اسکوتر طرف هستیم. طراحی این موتور با اسکوترهای سایز کوچک متفاوت است. J200 یک اسکوتر بزرگ به شمار میرود که بخش جلوی آن متحرک نیست و این یعنی در هنگام پیچیدن و چرخاندن فرمان، کنسول جلو و چراغ‌ها در جای خودشون ثابت هستند.این موتور تنوع رنگی نسبتا بالایی داره و در رنگ‌های سفید،قرمز،آبی، مشکی براق و مات و قهوه‌ای مات در بازار عرضه میشه.

اس وای ام j200 - زوموتور
اس وای ام j200 – زوموتور

در قسمت جلوی گلکسی j200 یک کاسه تقریبا بزرگ چراغ دو تکه جدا از هم را میتوانید ببینید که البته چراغ‌های آن LED نیستند و با لامپ‌های زرد معمولی طرف هستیم. در سمت چپ و راست موتورسیکلت هم دو راهنمای لامپی وجود دارند که در داخل بدنه موتورسیکلت کار شده اند. یک طلق مشکی محافظ باد هم در بالای چراغ موتور وجود دارد که روی آن لوگوی SYM را هم میتوانید ببینید. البته باید بگم که این طلق تاثیری در جلوگیری از برخورد باد با راکب موتور ندارد و اگر روی این مسئله حساس هستید بهتر هست به فکر اضافه کردن یک طلق به j200 باشید.

sym j200 - زوموتور
sym j200 – زوموتور

فرمان اس وای ام گلکسی J200

بعد از بررسی جزئیات قسمت جلوی موتور نوبت به قسمت فرمان موتور میرسد. فرمان j200 یک فرمان میله‌ای ساده است که زاویه‌ای متناسب با دست‌های راکب دارد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم طراحی j200 به شکلی صورت گرفته است که کنسول و چراغ جلوی این موتورسیکلت کاملا ثابت است. همین موضوع باعث میشود تا طراحی فرمان و کیلومتر آن نسبت به اسکوتر‌های دیگر متفاوت باشد که اتفاقا جذابیت گلکسی رو بیشتر هم کرده، دقیقا مثل هوندا pcx و یاماها nmax.

j200 - زوموتور
j200 – زوموتور

در قسمت راست فرمان موتورسیکلت کلید استارت و کلید روشن کردن چراغ‌های موتورسیکلت را میبینید کهچراغ‌های این موتورسیکلت در دو حالت روشن میشود. در حالت اول چراغ‌ دی لایت و چراغ خطر عقب و در حالت دوم نور اصل موتور روشن میشود. و در قسمت چپ فرمان بوق، کلید راهنما و کلید تعویض نور پایین به نور بالا را میتوانید مشاهده کنید. یک ایرادی که میتوان به j200 گرفت نداشتن کلید مخصوص نور بالا دادن (نور پلیسی) در قسمت پشت قلوه سمت چپ است. نکته ای که وجود داره اینه که به خاطر نوع چیدمان قلوه ها و لوازم روی فرمون امکان اضافه کردن نور پلیسی رو هم ندارید چون عملا قسمت راحتی رو برای این موضوع نمیتونید پیدا کنید.

در مورد صدای بوق گلکسی هم اینو بگم که، در کل بوق خسته ای داره ! صداش تقریبا کمه و خب نمیتونه نقطه ضعفی برای این موتور باشه. مدلشه دیگه…

در قسمت زیر فرمان و قسمت داشبورد موتور فضای کوچکی برای جا دادن وسایلی مثل گوشی موبایل، قفل دیسک و… وجود داره و یک درگاه USB هم برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی شما در همان محفظه تعبیه شده است. البته مثل اکثر موتور های اسکوتری نمیتونید فضایی رو برای گذاشتن بطری اب یا وسایل دیگه در قسمت داشبورد پیدا کنید و همچین موردی در گلکسی تعبیه نشده. راستی دقیقا در مرکز داشبورد یه گیره قرار داره که برای آویزون کردن کیسه و کیف و… مناسبه. درقسمت جلوی پاتون هم فضای مناسبی دارید و حتی میتونید وسیله ای هم وسط پاتون قرار بدین و از این بابت هم j200 آپشن خوبی رو در اختیارمون میذاره چون مثلا در اسکوتر های دیگه مثل هوندا پی سی ایکس و … شما در قسمت جلویی موتور فضایی برای پاتون ندارید و مثل موتور های معمول بازار باید پاتون رو در طرفین موتورسیکلت قرار بدین!

ظاهر فلاپ ها در قسمت جلو گلگیر جلو با ویدیو بررسی شود.

زین اس وای ام گلکسی J200

اس وای ام گلکسی j200 - زوموتور
اس وای ام گلکسی j200 – زوموتور

زین گلکسی j200 یک زین بزرگ و یک تکه است که نرمی متناسبی داره. در قسمت ترک نشین مشکل خاصی دیده نمیشه و یک دستگیره بزرگ یک تکه هم برای کنترل بیشتر ترک نشین در قسمت عقب موتور تعبیه شده.

داخل پرانتز یه نکته ای که درباره سواری دو ترک این موتورسیکلت باید بگم اونم اینه که کاش جاپایی های ترکنشین کمی عقب تر طراحی میشدن چون در زمان هایی که راننده قصد داره تعادل موتورسیکلت را به کمک پاهای خودش حفظ کنه و پاشو روی زمین بذاره، پای ترک نشین با پای راننده برخورد میکنه که این یک ضعف در طراحی این موتورسیکلت به حساب میاد و قشنگگگگگگگگ این داستان عصابتونو بهم میرزه!

j200 - زوموتور
j200 – زوموتور

خب خب خب زینو بدیم بالا ببینیم توش چ خبره… زین این موتور به دو روش باز میشه یکی در زمان روشن بودن موتور و با فشار دادن کلید نور بالا به سمت خودتون و یکی دیگه هم با چرخاندن سوییچ موتور به سمت چپ. فضای نسبتا خوبی برای وسایل، قفل و اللخصوص کلاه کاسکت در زین گلکسی طراحی شده که خیلی نکته باحالیه و خب تو یه سری از اسکوتر های بازار این آپشن رو نداریم. نکته بعدی اون کلید زرد رنگ اون وسطه ! این کلید در اصل یک قط کن مخفی برق موتور هست و اگر اون رو در حالت قفل یا lock قرار بدین، موتور به هیچ وجه استارت نمیخوره و این نکته در امنیت موتور تاثیر مثبتی داره! مورد دیگه ای در زیر زین وجود نداره به جز باک که پایین تر در موردش توضیح میدیم و در کل توی این قسمت یعنی زین و زیر زین، j200 پکیج خوبی براتون فراهم میکنه!

باک اس وای ام گلکسی J200

با باز کردن زین گلکسی j200 میتوانید باک این موتور را هم مشاهده کنید. ظرفیت باک 7.5 لیتر است که برای یک اسکوتر با ظرفیت ۱۶۸.۹ سی سی کاملا مناسب است و شما با سرعتی بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت میتوانید مصرف سوخت صدی ۲ لیتر را با این موتورسیکلت تجربه کنید. در آخرین قسمت بررسی طراحی موتور به قسمت چراغ خطر عقب و پایه پلاک j200 میرسیم.

چراغ عقب و گلگیر اس وای ام گلکسی J200

اس وای ام گلکسی j200 - زوموتور
اس وای ام گلکسی j200 – زوموتور

چراغ خطر J200 کاملا بزرگ طراحی شده است. در زمان ترمزگیری یک دسته LED به شکل حرف انگلیسی Y در چراغ روشن میشود. راهنما های لامپی هم در قسمت های کناری این چراغ تعبیه شدن که به نسبت موتور های دیگه مثل طرح کلیک ها و … متفاوت و باحال تره، البته به نظر من! گلگیر و پایه پلاک موتورسیکلت هم در امتداد چراغ خطر دیده میشوند که به جز دو تکه فلاپ کوچک نقره ای رنگ در چپ و راست آن نکته ی دیگه ای برای گفتن ندارن.

اگر بخوایم توی یک جمله قسمت ظاهر و بدنه این موتورو جمع بندی کنیم میشه گفت ایراد بزرگی در این اسکوتر وجود نداره به جز … جاپایی ! شاید به نظرتون مهم نباشه ولی واقعا جایگاه جاپایی های عقب بده و مواقعی که شما ترک داشته باشید واقعا این داستان شما و ترک نشین رو اذیت میکنه…! همین

j200 - زوموتور
j200 – زوموتور

انجین اس وای ام گلکسی J200

مثل همیشه بعد از بررسی طراحی به سراغ بخش اصلی موتورسیکلت یعنی انجین میریم. جایی که j200 حرف‌هایی برای گفتن داره و با عملکرد و کیفیت مناسبش شما را نا امید نمیکنه.

این موتورسیکلت از یک پیشرانه 4 زمانه، تک سیلندر، هوا خنک بهره میبرد که توان تولید 11.8 اسب بخار قدرت در 8000 دور در دقیقه و 12.2 نیوتون متر گشتاور در 6000 دور دقیقه رو داره. با این آمار و ارقام گلکسی j200 در حالت یک ترک شتاب خیلی خوب و مناسبی داره و در کفی و با یک ترک به راحتی ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر رو حرکت میکنه!

از دیگر مشخصات فنی این موتور میتوان به نسبت تراکم 10.9:1، طراحی انجین مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 4، سیستم سوخت رسانی انژکتور برقی و گیربکس CVT اتوماتیک اشاره کرد.

ایرادی که میتوان در بخش انجین گلکسی j200 به شرکت sym وارد کرد استفاده از پیشرانه هوا خنک در این موتورسیکلت است. گرمای این پیشرانه در تابستان و ترافیک‌های سنگین بیش از اندازه زیاد میشود و این گرما به گیربکس رینگ و لاستیک عقب نیز منتقل میشود. البته این گرمای زیاد تاثیر چشم گیری در عملکرد موتورسیکلت ایجاد نمیکند اما کاملا ناخوشایند و استهلاک انجین را در طولانی مدت افزایش میدهد. البته باید گفت که مدل‌های عرضه شده در اروپا از پیشرانه 125 سی سی آب خنک بهره میبرند که از لحاظ قدرت و گشتاور تفاوت زیادی با مدل 168 سی سی ندارند اما دمای انجین آن‌ها کمتر از مدل موجود در ایران است.

نهایت سرعت و شتاب اولیه گلکسی J200

نهایت سرعت این اسکوتر در کفی به حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسه و شتاب صفر تا صد این موتور هم در حدود ۱۵ ثانیه هست که این ارقام به نسبت، برای این موتور اسکوتری خوبه.

سیستم تعلیق و ترمز اس وای ام گلکسی J200

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در انتخاب موتورسیکلت مورد نظر تاثیر گذار است بررسی عملکرد سیستم تعلیق و سیستم ترمز آن است. در این قسمت از ویدیو عملکرد این دو سیستم رو بررسی میکنیم.

شاسی گلکسی J200 از نوع آندربُن میباشد. این نوع شاسی فقط در موتورسیکلت‌های سبک اسکوتر و کاب دیده میشود. در این نوع شاسی، تمام لوله‌ها و اجزای شاسی زیر فلاپ ها و اجزای ظاهری موتورسیکلت پنهان هستند. ساختار این نوع شاسی باعث میشود تا موتورهای اسکوتر وزن پایین‌تری به نسبت بقیه موتورسیکلت ها داشته باشند. J200 هم از این قائده مستثنا نیست و با وزن 134 کیلوگرمی جزو موتورسیکلت های سبک وزن به حساب میاد.

ساختار شاسی آندربن در کنار چرخ‌های کوچک این موتور باعث میشود تا راکب فضای نگهداری مناسبی را در زیر زین در اختیار داشته باشد.

در قسمت جلوی j200 دو کمک فنر تلسکوپی و در قسمت عقب هم دو کمک فنر معمولی وظیفه کنترل ضربه‌های وارده به چرخ های موتورسیکلت را دارند. در کل اسکوترها به خاطر کوچک بودن سایز چرخ‌ها عملکرد خیلی خوبی در دفع ضربه‌ها و ناهمواری های زمین ندارند. البته نوع کمک فنر های استفاده شده در موتورسیکلت تا حد زیادی میتواند این مسئله را پوشش دهد اما در گلکسی j200 به خاطر وجود کمک فنر های ساده در قسمت عقب، این مسئله کاملا قابل مشاهده است. سواری این موتور در حالت عادی بدون لرزش ارزیابی میشود اما در سرعت های بالا یا در مسیرهایی که آسفالت مناسبی ندارند لرزش ها به وضوح احساس میشوند. البته این شرایط وابسته به نوع و جنس لاستیک ها هم هست.

قطر و سایز تایر جلو و عقب این موتور ۱۴ و ۱۱۰ هست و فاقشون هم فقط ۱۰ میلی متر تفاوت داره که در این موتور از لاستیک های ایرانی یاسا استفاده شده که کیفیتش واقعا چنگی به دل نمیزنه مخصوصا مخصوصا در شرایط بارانی و خیس جاده…! جدا باید مراقب این موضوع باشید و حتی در صورت نیاز لاستیک ها رو تعویض کنید! البته اینم بگم هیچکس مخالف استفاده از محصولات ایرانی نیست و ما هم دوست داریم از جنس ایرانی بیشتر بگیم ولی توی این موضوع شرکت یاسا باید بیشتر تمرکز کنه تا بتونه با برند های قدرتمند جهانی رقابت کنه تا موتورسوار ها بتونن با خیال راحت از این برند استفاده کنن.

سیستم ترمز J200 از دو ترمز دیسکی در چرخ جلو و چرخ عقب تشکیل شده است. ترمز جلو شامل یک دیسک 260 میلی متری با یک کالیپر دو پیستونه و ترمز عقب هم شامل یک دیسک 220 میلی متری با یک کالیپر تک پیستونه میباشد. یکی از مزیت‌های گلکسی j200 به نسبت بقیه رقبای خودش داشتن سیستم ترمز ترکیبی یا همون CBS هست.

عملکرد سیستم ترمز j200 راضی کننده است. چه در حالت یک ترک و چه در حالت دو ترک ضعفی در ترمز این موتور مشاهده نمیشود و به موقع میتواند سرعت موتورسیکلت را کاهش بدهد.

اگر بخوام در مورد سیستم تعلیق و ترمز این موتور به یک جمع بندی برسم باید به شما بگم که در مجموع گلکسی j200 عملکرد راضی کننده‌ای را در این زمینه به شما ارائه میده. نه عالی عالیه و نه بد بد!

سخن پایانی در مورد اس وای ام گلکسی J200

در قسمت پایانی بررسی این موتورسیکلت میتوانم بگویم که اگر قصد خرید یک موتورسیکلت اسکوتر را دارید، گلکسی j200 میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد و از ارزش خرید خوبی برخوردار است. استهلاک پایین و کیفیت مناسب این موتور باعث میشود که شما هزینه نگهداری زیادی را برای این موتورسیکلت متحمل نشوید.رقبای j200 در رنج قیمتی ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومن اس وای ام گلکسی SR 200، اس وای ام گلکسی FX 160، تی وی اس وگو 110، لاکی 180، آپریلیا sr160 و هوندا جنیو که میتونید یه نگاهی هم به اونا داشته باشید.

قیمت اس وای ام گلکسی J200

این موتورسیکلت تحت نمایندگی شرکت نیروموتور شیراز در بازار ایران عرضه شده است و قیمت آن در حال حاضر حدودا ۱۰۰ میلیون تومان میباشد.

اگر در همین رنج قیمت به دنبال یک محصول با کیفیت دیگه از sym هستین پیشنهاد میکنم مقاله sym na 180 حتما مطالعه کنید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

سوالات متداول گلکسی j200

قیمت sym galaxy j200

در حال حاضر قیمت اس وای ام گلکسی j200 در بازار ایران حدود ۱۰۰ میلیون هست

رنگ بندی های گلکسی j200

این موتور تنوع رنگی نسبتا بالایی داره و در رنگ‌های سفید،قرمز،آبی، مشکی براق و مات و قهوه‌ای مات در بازار عرضه میشه .

نهایت سرعت و شتاب اولیه گلکسی j200

نهایت سرعت این اسکوتر در کفی به حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسه و شتاب صفر تا صد این موتور هم در حدود ۱۵ ثانیه هست که این ارقام به نسبت، برای این موتور اسکوتری خیلی خوبه !

مهم ترین رقبای گلکسی j200

رقبای j200 در رنج قیمتی 50 تا 70 میلیون تومن اس وای ام گلکسی SR 200، اس وای ام گلکسی FX 160، تی وی اس وگو 110، لاکی 180، آپریلیا sr160 و دینو ویند هستند

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    من از وقتی که این موتور رو خریدم وقتی تو هر سرعتی دور موتور بره روی ۶ و ۷ هزار بالاتر یک صدایه تق تق تق میاد که فکککر میکنم از اون پروانه فن باشه کسی میدونه راه حلش چیه درست بشو هست یا کلا این مدلین همشون؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا