رپورتاژ آگهی

علت گاز خوردن موتور سیکلت

چکیده : یکی از مشکلات شایع موتور سیکلت، گاز خوردن موتور سیکلت می باشد. از جمله علل گاز خوردن موتور انژکتوری کثیفی سوزن انژکتور و پمپ بنزین، خرابی سنسور اکسیژن و… هستند. مهم ترین دلیل گاز خوردن موتور سیکلت کاربراتوری کم رسیدن بنزین به کاربراتور و هوا کشیدن از قسمت رابط کاربراتور هست.

علت گاز خوردن موتور سیکلت

موتور سیکلت یکی از ارزان‌ترین و پرکاربردترین وسایل نقلیه است که انواع مختلفی دارد. از مهم‌ترین مزایای موتور سیکلت می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امکان جابه‌جایی وسایل کوچک، مدل‌های متنوع تولیدشده توسط برندهای معتبر، استفاده آسان، حرکت سریع و راحت در ترافیک‌های سنگین شهری، عدم مواجه‌شدن با مشکل پارک، هزینه تعمیر، سرویس و نگهداری پایین و… اشاره کرد. موتور سیکلت نیز مانند هر وسیله نقلیه‌ دیگری ممکن است با مشکلات فنی گوناگونی مواجه شود و نیاز به تعمیر و مراجعه به تعمیرکار موتور سیکلت داشته باشد. یکی از مشکلات شایع، گاز خوردن موتور سیکلت است. در این مطلب قصد داریم درباره علت گاز خوردن موتور سیکلت‌های کاربراتوری و انژکتوری صحبت کنیم.

علت گاز خوردن موتور سیکلت کاربراتوری چیست؟‌

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین جنبه‌های موتورسواری، شتاب و قدرت موتور سیکلت است.‌ یکی از اختلالات شایعی که در شتاب‌گیری انواع موتور سیکلت به‌وجود می‌آید، این است که موتور سیکلت حتی با وجود گاز خوردن هیچ‌گونه حرکتی نمی‌کند و جابه‌جا نمی‌شود. علت ‌گاز خوردن موتور سیکلت‌های کاربراتوری را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

  • گرفتگی و کثیفی کاربراتور

یکی از مهم‌ترین دلایل گاز خوردن موتور سیکلت‌های کاربراتوری بروز مشکل در کاربراتور موتور سیکلت است. کاربراتور قطعه‌ای است که سوخت و هوا را در پیشرانه‌های درون‌سوز ترکیب و با تنظیم جریان هوای ورودی و اختلاط آن با سوخت، انرژی موردنیاز برای روشن‌شدن موتور و تولید قدرت در آن را تامین می‌کند‌.‌ یکی از مشکلات شایعی که در قطعه کاربراتور ایجاد می‌شود، گرفتگی و کثیف‌شدن آن است.

کثیفی کاربراتور توسط گردوغبار، زباله، خاک و گاز اتانول و مسدودشدن مجرای هوا و سوخت مشکل رایجی است که باعث گاز خوردن موتور سیکلت و کاهش شتاب آن می‌شود. برای برطرف‌کردن این مشکل، کاربراتور را باز و تمیز می‌کنند. اگر تمیز‌کردن کاربراتور تاثیری در بهبود عملکرد آن نداشت و مشکل موتور سیکلت برطرف نشد، باید کاربراتور را با یک کاربراتور جدید تعویض کرد‌.‌

علت گاز خوردن موتور سیکلت کاربراتوری
  • بروز مشکل فنی در کاربراتور

علت گاز خوردن موتور سیکلت‌‌ در بعضی از مواقع بروز مشکل فنی در کاربراتور است. اگر فنرهای کاربراتور دچار شکستگی شود، موتور سیکلت گاز می‌خورد، اما شتاب نمی‌گیرد. فنرها متصل‌کردن کابل دریچه گاز به کاربراتور را برعهده دارند و درصورت شکستگی آن‌ها، باز‌شدن دریچه با مشکل مواجه می‌شود.

بازنشدن دریچه گاز به‌اندازه کافی باعث کارکردن موتور با سوخت بالا و کاهش شتاب آن خواهد شد. برای برطرف‌کردن این مشکل فنی بهتر است که کاربراتور معیوب را با یک کاربراتور جدید تعویض کنید. با انجام این کار از بروز مشکلات مشابه در آینده پیشگیری می‌شود.

  • سوراخ‌شدن لاستیک دیافراگم کاربراتور

یکی از مشکلات کاربراتور در موتور سیکلت‌های کاربراتوری این است که لاستیک دیافراگم آن سوراخ می‌شود و سوراخ‌شدن آن از باز‌شدن کامل پیستون جلوگیری می‌کند. این مشکل منجر به کاهش قدرت و شتاب موتور سیکلت خواهد شد.

  • تنظیم‌نکردن شناور کاربراتور

گاز خوردن موتور سیکلت گاهی مربوط به تنظیم‌نبودن شناور کاربراتور است. تنظیم‌نبودن شناور اجازه نمی‌دهد که بنزین کافی به پیاله کاربراتور برسد و نرسیدن بنزین به موتور هنگام گازدادن، شتاب موتور سیکلت کاربراتوری را کاهش می‌دهد.

  • هوا کشیدن از قسمت رابط کاربراتور

هوا کشیدن از قسمت رابط کاربراتور باعث می شود میزان سوخت و هوای موتور بهم بخورد و موتور در حالت درجا گاز بخورد.

  • تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور

تنظیم نبودن پیچ هوای کاربراتور هم با به هم زدن میزان سوخت و هوا موجب گاز خوردن موتور سکلت می شود.

  • خراب‌شدن سیم گاز موتور سیکلت

یکی دیگر از دلایل گاز خوردن موتور سیکلت و کاهش شتاب آن، خراب‌شدن سیم گاز است. شل‌شدن تدریجی پیچ تنظیم سیم گاز از بازشدن دریچه گاز تا آخر جلوگیری کرده و سرعت و قدرت موتور را هنگام گاز خوردن کاهش می‌دهد.

  • وجود مشکل در رینگ و پیستون موتورسیکلت

درصورت سالم‌بودن قطعه کاربراتور باید اجزای تشکیل‌دهنده سیلندر ازجمله رینگ و پیستون را برای پیداکردن علت گاز خوردن موتور سیکلت موردبررسی قرار دهید. درصورت کاهش روغن یا بدون روغن ماندن موتور سیکلت، عملکرد رینگ و پیستون دچار مشکل شده و باعث گاز خوردن هرز آن می‌شود.

  • تمام‌شدن صفحه کلاچ موتور سیکلت

علت گاز هرز خوردن موتور سیکلت‌ این است که صفحه کلاچ آن تمام شده‌است. در چنین حالتی قدرت موتور به گیربکس و چرخ‌ها منتقل نمی‌شود؛ درنتیجه شتاب موتور سیکلت کاهش می‌یابد و موتور گاز هرز می‌خورد.

علت گاز خوردن موتور سیکلت انژکتوری چیست؟‌

از سال 1395 به بعد موتورهایی که در بازار عرضه می‌شوند، انژکتوری هستند. علت گاز خوردن این نوع موتور سیکلت‌ها شامل موارد زیر است:

  • کثیف‌بودن سوزن انژکتور موتور سیکلت

یکی از مهم‌ترین دلایل گاز خوردن موتور سیکلت‌های انژکتوری این است که کثیف‌بودن‌ سوزن انژکتور در آن‌ها مانع از رسیدن سوخت کافی به منطقه احتراق می‌شود و درنهایت سرعت و شتاب موتور به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

  • کثیفی یا نیم‌سوزشدن پمپ بنزین موتور سیکلت

یکی دیگر از دلایل گاز خوردن موتور سیکلت‌های انژکتوری، کثیفی یا نیم‌سوز شدن پمپ بنزین است. با ایجاد این مشکل، فشار پمپ بنزین کاهش یافته و در اثر نرسیدن بنزین کافی به سوزن انژکتور، قدرت پاشش آن پایین می‌آید‌. درنهایت توان موتور کاهش یافته و با‌ وجود گاز خوردن، موتور حرکت نمی‌کند.

  • خراب‌شدن سنسور اکسیژن موتور سیکلت

درصورت خراب‌شدن سنسور اکسیژن موتور سیکلت انژکتوری، مصرف سوخت در آن به‌شدت افزایش می‌یابد. مصرف بیش‌ از حد بنزین شتاب موتور سیکلت‌ انژکتوری را به‌میزان زیادی کاهش می‌دهد و باعث گاز خوردن آن می‌شود.

  • هوا کشیدن از قسمت منیفولد

در موتور سیکلت انژکتوری هوا کشیدن از قسمت منیفولد موجب می شود میزان سوخت و هوا به هم می خورد و در نتیجه همین عامل گاز خوردن موتور سیکلت می شود.

  • خراب بودن استپر

خرابی استپر باعث بالا و پایین شدن دور موتور شده و کم کم دور موتور بالا رفته و موتور گاز  می خورد. 

  • شارژ نشدن باتری موتور سیکلت

شارژ نشدن باتری موتورسیکلت هم با ایجاد نوسان در دور موتور در گاز خوردن موتور سیکلت تاثیر دارد.

  • خراب بودن سنسور دریچه گاز

خراب بودن سنسور دریچه گاز با ایجاد نوسان در دور موتور یکی از دلایل گاز خوردن موتور سیکلت محسوب می شود.

  • گیرپاژ کردن سیم گاز

با گیر کردن سیم گاز میزان گاز موتور همین طور بالا می رود و نمی توان گاز موتور را کم کرد و موتور گاز می خورد.

جمع‌بندی

در این مطلب راجع‌به علت گاز خوردن موتور سیکلت‌‌های کاربراتوری و انژکتوری صحبت کردیم و توضیح دادیم که دلایلی مانند گرفتگی و کثیفی کاربراتور، بروز مشکل فنی و شکستن فنرهای کاربراتور، سوراخ‌شدن لاستیک دیافراگم کاربراتور، تنظیم‌نبودن شناور کاربراتور، عدم توجه به گریس‌کاری منظم موتور سیکلت، خراب‌شدن سیم گاز، وجود مشکل در رینگ و پیستون موتور و تمام‌شدن صفحه کلاچ مهم‌ترین علت گاز خوردن موتور سیکلت‌های کاربراتوری محسوب می‌شوند.

علت گاز خوردن موتور سیکلت

مهم‌ترین علت گاز هرز خوردن موتور سیکلت انژکتوری نیز عبارت‌اند از: کثیف‌بودن سوزن انژکتور، کثیفی یا نیم‌سوزی پمپ بنزین، خراب‌شدن سنسور اکسیژن و هوا کشیدن از قسمت منیفولد. اگر در موتور سیکلت خود با مشکل گاز خوردن مواجه شدید، از خدمات امدادسیکلت یکی از معتبرترین مراکز امداد موتور سیکلت استفاده کنید تا تکنسین‌های ماهر بلافاصله پس از اعزام به محل، مشکل موتور سیکلت شما را موردبررسی قرار داده و حل‌ کنند.

زوموتور

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره موبایل

دکمه بازگشت به بالا