نقد و بررسی موتورسیکلت

بررسی بنلی 180 اِس | Benelli 180S

رفیق، اگر حال نداری مقاله بخونی، پیشنهاد میکنم فیلترشکنت رو روشن کنی و ویدیو بررسی موتور رو ببینی. 👇🏼 یادت نره بعد از روشن کردن فیلتر شکن، یکبار دیگه صفحه رو رفرش کنی. 😊

مقدمه

بنلی ۱۸۰ حدودا از اوایل سال ۹۸ به نمایندگی شرکت نیکران موتور پاسارگاد وارد ایران شد و در ۱۸۰ سی سی های بازار بخاطر ظاهر جذابی که داشت تونست توجه عموم به خودش جلب کنه.

طراحی و ظاهر بنلی ۱۸۰ اِس

بنلی ۱۸۰ اِس در دسته موتور های اسپرت و شهری و در اصل همون موتورهای (نیکد) قرار میگیره و در کل ظاهر جذابی داره بخاطر طراحی (فلاپ ها ، بدنه ، خطوطِ شکسته و طراحی سه بعدی) که داره موتور زیباییه. این موتور‌ رو در چهار رنگ ( قرمز ، سفید ، مشکی مات ، و فسفری) میتونید پیدا کنید.

چراغ جلو بنلی ۱۸۰ اِس

یکی از نکات مثبت این موتور طراحی چراغ جلو و ال ای دی‌هایی هست که داخلش کار شده. هم نور بالا هم نور پایین و دی لایتی که در جلوی این موتور وجود داره از چراغ‌های ال ای دی تشکیل شدن و تقریبا کاسه چراغ جلوی این موتور ما رو به یاد بنلی ۲ سیلندر نیوفیس میندازه. راهنماهایی که در این موتور به کار رفته هم از چراغ‌های ال ای دی تشکیل شدن و تقریباً نور خوبی هم دارن.

فرمون بنلی Benelli 180S

بنلی 180S از یک فرمون میله ای تشکیل شده و تفاوت بزرگی که با فرمون‌های میله‌ای دیگه بازار داره این هست که خمیدگی نسبتا زیادی داره. دکمه قرمز بزرگ، وظیفه قطع و وصل برق رو بر عهده داره و دکمه قرمز کوچیک، دکمه فلاشر هست که کمپانی بنلی در موتور هاش به صورت فابریکی قرار میده. یکم پایین‌تر استارت و در نهایت دکمه تنظیمات صفحه نمایش هم در قسمت راست فرمون میتونید مشاهده کنید. نور بالا، نور پایین، راهنمای چپ و راست، بوق و نور بالا لحظه‌ای هم در سمت چپ فرمون قرار دارن. در طراحی آینه‌های این موتورسیکلت خطوط شکسته ای کار شده که با طراحی موتور هماهنگ هست و در کل آیینه های جذابی داره.

کیلومتر شمار بنلی ۱۸۰ اس

کیلومتر شمار این موتور تمام دیجیتال هست و اطلاعات خوبی رو بهتون نشون میده. ۳ چراغ در سمت چپ که شامل (راهنمای سمت چپ ،نور بالا ، چراغ خلاص(N)) و ۴ چراغ در سمت راست شامل (راهنمای سمت راست، بنزین، چراغ چک، آمپر آب) در این کلیومتر شمار تعبیه شده. در قسمت داخل کیلومترشمار هم شمارشگر دنده، دور موتور، میزان سرعت، ساعت و کیلومتر رو میتونید ببینید.

باک بنلی ۱۸۰ اِس

در قسمت باک این موتور خطوط شکسته‌ای وجود داره که جلوه موتور رو جذاب کرده. در قسمت بالای باک جای سوییچ رو داریم که عملکردش مثل سوییچِ موتورهای دیگه هست. راستی سوییچ بنلی هم ضامن دار هست و میتونید به راحتی باز و بسته کنید. نکته کمی منفی: در قسمت جلوی باک یک سری دی لایت‌هایی وجود داره که در اصل باید روشن میشدن که در مدل‌های داخل ایران این ویژگی رو به صورت فعال در اختیار نداریم و در مدل‌های خارجی این دی لایت ها روشن میشن.

زین بنلی ۱۸۰ اِس

در نگاه اول زین جالب و 2 تیکه‌ای داره ولی وقتی سوار این موتور بشید و سواری این موتور رو تست کنید متوجه میشید که واقعا زین راحتی نداره! مخصوصاً برای قسمت ترک‌نشین که جای خیلی کمی براش تعبیه کردن. درباره جای دستگیره ترک‌نشین باید بگیم که متأسفانه خیلی کوچیکه و کارایی چندانی نداره.

اگزوز و چراغ عقب بنلی 180

چراغ عقب این موتور به شکل یک مستطیل باریکی طراحی شده که داخلش 6 چراغ ال ای دی کار شده و پایه پلاکش جلوه جالبی نداره خیلی بلند طراحی شده! اگزوز این موتور حالت دو تیکه جذابی داره و در مورد جک هم باید بگم که جک وسط نداره و روی یک جک بغل سوار شده.

صدای اگزوز بنلی ۱۸۰ اس

سیستم تعلیق و ترمز بنلی ۱۸۰ اِس

وزن این موتور ۱۴۷ کیلوگرم هست که نسبت به ۱۸۰ سی سی های بازار نسبتا وزن بالایی داره به عنوان مثال آپاچی ۱۸۰ وزن خشکش ۱۳۰ کیلوگرم هست.

تعلیق بنلی ۱۸۰

سیستم تعلیق این موتور در قسمت جلو از دو کمک فر تلسکوپی معکوس با قطر ۳۵ میلیمتر و در قسمت عقب هم از یه تک کمک روغنی تشکیل شده.

لاستیک بنلی ۱۸۰

روی این موتور لاستیک های تیوب لس ایران یاسا استفاده شده که سایز لاستیک جلو ۸۰\۱۰۰ هست و سایز لاستیک عقب هم ۷۰\۱۳۰ و هر دو روی رینگ های ۱۷ اینچی سوار هستند.

ترمزهای بنلی 180

بنلی ۱۸۰ اس در قسمت جلو و عقبش ترمزهای از ترمزهای دیسکی بهره میبره که از تکنولوژی خاصی مثل ABS یا CBS پشتیبانی نمیکنه. میشه گفت ترمز های این موتور عمل کرد قابل قبولی تو نگه داشتن این موتور داره. نکته مثبتی که کتی ترمز جلوی این موتور داره این هست که میتونید اون رو از طریق ریگلاژ تنظیم کنید.

مشخصات فنی بنی ۱۸۰ اس

انجین و گیربکس بنلی ۱۸۰

حجم انجین این موتور ۱۷۵ سی سی هست و 4 زمانه و 4 سوپاپ و تک سیلندر هست و انجینش به وسیله یک رادیاتور آب خنک میشه. این انجین توان تولید ۱۸ اسب بخار قدرت در ۹۵۰۰ دور در دقیقه رو داره همچنین گشتاوری که میتونه ایجاد کنه ۱۴ نیوتن متر در ۷هزار دور در دقیقه هست. قدرت این انجین به کمک یک گیربکس 6 دنده‌ای و از طریق زنجیر به چرخ عقب منتقل میشه.

رادیاتور بنلی ۱۸۰ اس

رادیاتور بنلی در برابر حرارت تولید شده توسط انجین این موتور عملکرد مناسبی داره و به خوبی میتونه خنک کننده خوبی باشه .

سیستم سوخت رسانی بنلی 180

سیستم سوخت رسانی این موتور انژکتور برقی و ظرفیت باکش هم ۱۰ لیتره که با توجه به مصرف سوخت ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و بسته به نوع رانندگی، حدود ۳۰۰ کیلومتر با یک باک پر میتونید حرکت کنید.

تجربه واقعی از عملکرد بنلی 180

حالا وقتشه که از تجربه استفاده کنندگان این موتور براتون بگیم. اگر اوایل مطلب رو خونده باشید، طراحی ظاهری بنلی ۱۸۰ در مقایسه با گلکسی ۱۸۰ و لیفان کی پی اس ۲۰۰ بهتر هست. باک بنلی ۱۸۰ اس همون طور که گفته شد دارای شکستگی هایی هست که ظاهر موتور جذاب میکنه ولی نکت بدی که داره این هست که در زمان سوخت گیری اگر بنزین روی باک ریخته بشه و شما اون رو خشک نکنید، داخل حفره‌های شکسته اطراف باک جمع میشه و به مرور باعث تغییر رنگ باک میشه!

پس اگه در زمان سوخت‌گیری بنزین به بیرون ریخت حتماً با یک دستمال تمیزش کنید تا باک تغییر رنگ نده. انجین این موتور از تکنولوژی سه شمع استفاده میکنه که در بقیه محصولات کمپانی بنلی این تکنولوژی مشاهده نمیشه!

حالا 3 شمع بودن موتور مزایا هم داره. مزایاش این هست که انجین احتراق کامل تری داره و شتاب موتور بالاتر میره. معایب 3 شمع بودن هم این هست که پیچیدگی مهندسی انجین بیشتر میشه و تعمیر انجین و تعویض شمع‌ها کار تعمیرکار رو سخت میکنه.

تجربه ما در این چند روز که سوار موتور بودیم این بود که تونستیم حداکثر سرعت ۱۲۰ تایی رو با این موتور تجربه کنیم. در بحث شتاب ۰ تا ۱۰۰ هم تونستیم تایم ۱۲ ثانیه رو برای این موتور بزنیم. مهمترین نکته ای که متوجه شدیم و اذیت کننده بود، بحث سواری این موتور بود که این مسئله هم به خاطر کوچک بودن زین راکب و ترک نشین موتور هست.

زین راکب راحتی لازم رو نداره و نمیتونید یه مدت طولانی باهاش رانندگی کنید پس اگه وزنتون بالا هست این مشکل دو چندان میشه! نکته بعدی این هست که طراحی شاسی و جا پایی این موتور باعث میشه بدن در زمان رانندگی در حالت نافرمی قرار بگیره. حالت قرار گیری پاها در زمان رانندگی‌ با این موتور باعث میشه خیلی زود خسته بشید علی الخصوص اگر قد بلند باشید.

حرف آخر بنلی 180

نکات مثبتی که در مورد این موتور وجود داره شامل طراحی جذاب و خدمات پس از فروش مناسبش میشه و از نکات منفی اون هم میتونم به کیفیت ساخت پایین انجین، زین کوچیک راکب و ترک نشین و البته طراحی نامناسب بدنه و شاسی موتورسیکلت اشاره کنم.

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل اینستاگرام، تلگرام و یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق اس ام اس باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی ❤️

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

28 دیدگاه

    1. دقیقااااااا درست میگی. لاستیک ها که ایران یاسا هست و روی خیلی از موتور ها از همین لاستیک استفاده کرده. ولی کیلومترش واقعااااا بی کیفیته! خودم بارها دیدم

    2. موتور شما اینطوری بوده من یکسال دارم خیلی خیلی راضی ام قبلا ام پالس ۱۸۰ داشتم که ترمزش نسبت به اون بهتره و شتاب ولی خوب زین عقبش برای مسافر کوچک

  1. اصلا این موتورو نخرید منم خیلی ذوقشو داشتم ولی خرجش بالاس و تو ذوق زنه ال ای دی جلوش خاموش روشن میشه،هنوز به 1500 تا نرسیده موتور اته پته میکنه سخت روشن میشه! شاید از شمعشه چمیدونم ولی اعصابمو خیلی خورد کرده
    هنوز موتور نوعه ولی اینطوریه ک میگم کمک کنید

    1. سلام مهدی جان. ممنون از تجربیاتت. اگه تهران هستی بگو آدرس یه تعمیرکار خوب مخصوص موتورای بنلی رو برات بفرستم.

          1. یه سوال این دنده اش چجوریه میخام تازه برم تو فاز سنگین میخام میرم جایی سوار شم ضایعه نشم

    2. عزیز من موتور شما خراب بوده ، این موتور واقعا موتور خوبیه من خودم یکساله دارمش اگر سرویس ها به موقع انجام نشه موتور استهلاکش میره بالا و خرج میزاره رو دستت

    3. اینا برای هر موتوری بسه به شانست اتفاق میافته در هرصورت این موتورا تو ایران مونتاژ میشن و بالاخره اتفاق افتاده ولی در کل قیافه و سواری خوبی داره بازم بستگی به سلیقه شما داره

    1. سلام وقت بخیر. آدرس پیجشون رو میدم داخل اونجا ادرس مغازه شون رو زده. @iran.ccc

  2. سلام خسته نباشید.
    بعد یکسال میخوام موتور بنلی ۱۸۰ بگیرم
    مشکلی ک نداره ک ت زوقم بخوره که
    ممنون میشم بگین

    1. سلام وقت بخیر. طراحی زین و جا پایی به شدت بدی داره و در زمان سواری شما رو خسته میکنه.

      1. خب یعنی مشکل انجین و لوازم نداره
        چون داخل نظرات زیاد دیدم در مورد داغ شدن و گیر نیومدن لوازمش
        ووو… داغ شدن انجین مشکلی به وجود نمیاره ؟

  3. سلام
    موتور بسیار عالی هست شتابش، طراحی بسیار زیبا، در مقابل قیمتی که آدم میده خوبه.
    البته یه مشکلاتی داره، وقتی موتورو خشک میخری لاستیک چون ایرانیه”اگه اشتباه نگم ایران یاسا” یکم موتور تو دست نیست ولی بعد یه مدت اوکی میشه،مشکل دیگه اینکه صندلیش خیلی افتضاحه برای دو سرنشین افتضاح‌تر ولی در مقابل طراحی این موتور میتونیم نادیده بگیریمش و آخرین مشکلی که میتونم بگم ترمز‌هاشه
    ولی در کل موتور خوبیه “هر موتوری یه عیبی داره” و ارزش خرید رو داره بخاطر طراحی بسیار جذابش
    البته اون صدایی هم که گذاشتید برای اگزوز قهرمانیه بنلی هستش نه اگزوز فابریک

    1. حرارت بالای انجین این موتور باعث این داستان میشه. مخصوصا تو روزای گرم سال.

  4. من واقعا ناراضی ام طراحی زین راکب و ترک نشین افتضاح یعنی در حد یک ساعت نمیتونی دو ترک برونی انگار ترک نشین روی راکب نشسته از جلو هم توسط باک تو فشاری لاستیک های نا مرغوب ایران یاسا هم که زیرشه دیگه هیچی موتور چند ماه کار نکرده لاستیک جلوش تاول زده بود مجبور شدم لاستیک نو رو عوض کنم و در ضمن ترمز های خوبی هم نداره بیشتر به درد استفاده تکی و مسافت کوتاه میخوره و اینکه قطعات هم حتما باید تشریف ببرین گمرک وگرنه هیچ جا گیرتون نمیاد و البته به شدت گرون به نسبت ارزش کلی موتور… امیدوارم به دردتون خورده باشه نظرم

  5. سلام وقت بخیر ممنون از توضیحاتتون،من از بین این وna180وآپاچی200مدل98 می‌خوام یکی رو بگیرم به نظرتون کدوم بهتره ؟خودم فکرمna180صفره چون آپاچیه دست دومه.
    ممنون

  6. سلام درود
    به نظر شما گلکسی ۱۸۰na یا بنلی ۱۸۰ ارزش خرید بیشتری دارند
    توجه به خرابی کم تر و گیر اومدن لوازم جانبی

  7. سلام و درود

    توجه به تجربه ک شما دارین بنلی ۱۸۰ بهتره یا گلکسی ۱۸۰na…

    توجه به سواری بهتره و خرابی کمتر و گیر اومدن بهتر لوازمش
    تشکر میشم جواب بدین🙏

  8. اشغال ترین موتورع هیچ نمایندنگی ندارع همش مذخرفه چرا چراغ جلوشو بخای الان بخری نیست اصلا تو بازار خدماتش صفره صفره یع تصادف ساده کنید هیچیشو پیدا نمیکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا