آموزشیراهنمای خرید موتور

راهنمای خرید موتور کارکرده ✅

تیتر‌های اصلی نمایش

مقدمه

با بالا رفتن قیمت موتورها در بازار ایران، خیلی از افراد ترجیح میدن به سراغ موتور کارکرده (یا موتور دست دوم) برن. بسته به بودجه و نوع موتوری که میخواید بخرید این کار خیلی منطقی به نظر میاد. البته اگه انتخاب درستی داشته باشید! در غیر این صورت با یک انتخاب اشتباه نه تنها روی قیمت موتور ضرر میکنید؛ حتی ممکنه این انتخاب اشتباه ضرر جانی و مالی دیگه‌ای هم بهتون وارد کنه!

وجود تورم و بالا رفتن قیمت موتورسیکلت باعث میشه تا مدل دست دوم یا کارکرده اون موتور، اُفت قیمت خیلی زیادی رو تجربه کنه که این برای فردی که قصد فروش موتور رو داره خیلی تلخه!

اما برای اون افرادی که میخوان موتور کارکرده بخرن یه فرصت خوب به شما میاد تا با پرداخت هزینه‌ی کمتر و یک انتخاب درست و منطقی، همون وسیله رو سوار بشن.

حالا من قصد دارم در این مقاله تمام زیر و بَم خرید موتور دست دوم رو براتون بنویسم تا اگه قصد خرید موتور داشتید و نتونستید مدل صفر مدل مد نظرتون رو بخرید، سراغ یه مدل در حدّ صفر یا حتی کارکرده اون برید.

پس تا آخر این مقاله با زوموتور همراه باشید. 🔥

اول بیاید درباره خرید موتور کارکرده سنگامون رو وا بِکَنیم. 😄 اصلاً این کار درسته یا نه؟!

اگه بخوام یه جواب کامل به این سوال بدم باید بگم که خرید موتور دست دوم هم درسته هم غلط!

موتور کارکرده بخریم؟ - زوموتور

در چه صورت خرید موتور دست دوم کار درستیه؟!

موتورهای کم کارکرد و مدل بالا (سال ساخت جدید)

خرید موتور دست دوم در صورتی میتونه به نفع شما تموم بشه که شما بعد از تحقیقات لازم به سراغ مدل‌های کم‌ کارکردی برید که به اصطلاح کیلومتر زیادی نَنداخته باشن و وقتی ظاهر موتور رو میبینید حس یه موتور صفر کیلومتر رو به شما منتقل کنه.

البته که معیار «ظاهرِ سالم» اصلاً معیار محکم و مطمئنی برای خرید موتور کارکرده نیست و در ادامه به تمام موارد مهم در زمان خرید موتور دست دوم اشاره میکنم.

مهم‌ترین فاکتوری که باعث میشه شما از خرید موتور دست دوم راضی باشید و از این کار پشیمون نشید “کم کارکرد” بودن اون موتور هست. چراکه حتی با کیفیت‌ترین موتورها هم در کارکردهای زیاد، نیاز به تعویض بعضی از قطعات‌ و تعمیرات اساسی دارن که با وضع کم‌یاب بودن و گرون بودن قطعه در ایران، قطعاً دوست ندارید که با این داستان رو به رو بشید!

موتور دست دوم موتور کارکرده - زوموتور

گرفتن تأیید سلامت موتور دست دوم از کارشناس

بعد از اینکه تونستید یه موتور کم کارکرد و در حد صفر پیدا کنید باید به همراه کارشناس معتمد و ماهر، موتور رو بررسی کنید تا احتمال هر خرابی، دستکاری یا هر مشکل دیگه‌ای رو تا حد امکان پایین بیارید.

فکر نکنید که خرید یه موتوری که فقط 1000 کیلومتر راه رفته دیگه نیازی به کارشناسی یا بازدید نداره! چراکه در بازار امروز کیلومتر موتورها به راحتی دستکاری و کم و زیاد میشه و خیلی از دلال‌های نامحترم، موتورهایی که ظاهر تمیزی دارن ولی کارکردشون بالا هست رو با کم کردن اون کارکرد به قیمت بالاتری میفروشن و در صورتی که شما موتور رو کارشناسی نکرده باشید، اون موتور به پاچه شما فرو داده میشه. 😬

پس تا همینجا 2 نکته مهمه که باعث میشه شما خرید موفقی داشته باشید:

  1. خرید موتور کم ‌کارکرد و در حدّ صفر
  2. بررسی موتور به کمک کارشناس ماهر و معتمد
کارشناس موتور کارکرده - زوموتور

در چه صورت خرید موتور کارکرده کار اشتباهیه؟!

نداشتن اطلاعات لازم و عدم استفاده از تجربه کارشناس

خرید موتور کارکرده در صورتی به ضرر شما تموم میشه که شما بدون تحقیقات راجع به «نقاط ضعفِ» موتورِ مد نظرتون و بدون استفاده از تجربه کارشناس به سراغ موتور دست دوم و به خصوص موتورهایی با کارکرد بالا برید!

منظورم از «نقطه ضعف» به این برمیگرده که بعضی از موتورها از یه کارکردی به بالا به خرج میفتن و یا خرابی خاصی داخلشون اتفاق میفته که شما باید از قبل راجع به این مسائل اطلاعات داشته باشید. مثلاً خرابی متعددی که در موتورهای هیوسانگ ریس 250 اتفاق میفته مربوط به سیستم برق این موتورها میشه و اکثر مدل‌های قدیمی این موتور به این ایراد دچار میشن و حسابی شما رو به دردسر میندازن!

یا مثلاً اکثر موتورهای طرح کلیک، دارای ضعف در قسمت بلبرینگ چرخ‌ها هستن و در همون ابتدای کار از این قسمت دچار مشکل میشن!

پس حتماً حواستون باشه که قبل از خرید تحقیقات لازم رو انجام بدید و حتماً حتماً به کمک کارشناس مخصوص اون موتورسیکلت، موتور رو بررسی کنید.

بعضی از افراد بدون توجه به این مسائل به سراغ موتور کارکرده میرن و این کار ناشیانه‌ترین کاری هست که میشه انجام داد! حتماً در بین اطرافیانتون هم این موضوع رو دیدید که مثلاً پسرعموی شما همینجوری رفته یه مغازه‌ای در گمرک یا 17 شهریور و فقط به حرف‌های فروشنده اعتماد کرده و یه موتور دست دومی خریده. بعدشم خوشحال برگشته خونه!

اما بعد از یه مدت فهمیده از لحاظ قیمتی یا خراب بودن موتور یه کلاه بزرگ رفته سرش! 🥴

موتور دست دوم یا کارکرده - زوموتور

خرید موتور مدل پایین (سال ساخت قدیمی)

چند خط بالاتر در مورد خطرات خرید موتورهای کارکرد بالا باهاتون صحبت کردم اما الان میخوام در مورد یه موضوعی صحبت کنم که شاید کمتر راجع بهش شنیده باشید.

در مورد موتورهایی که کارکرد کمی دارن اما از زمان ساختشون مدت زیادی میگذره. شاید با خودتون فکر کنید که این موتورها گزینه مناسبی برای خرید هستن اما باید بگم که حتی اگه این موتورها کارکردشون نزدیک به 0 کیلومتر هم باشه، باید در خرید اونها احتیاط کرد.

دلیل این حرفم این هست که در تمامی موتورها از قطعات پلیمری و پلاستیکی استفاده شده که عمر محدودی دارن و بعضی از این قطعات در صورت عدم استفاده از اونها فاسد میشن و دیگه کارایی قبلشون رو ندارن. ساده‌ترین مثال برای این مسئله، لاستیک‌های موتورسیکلت هست.

اگه موتور خودتون رو به مدت چند سال بدون استفاده روی جک بذارید و لاستیک‌ها با زمین تماس داشته باشن (یا وزنی روی اونها باشه) به مرور این لاستیک‌ها دچار تَرَک‌خوردگی میشن و دیگه مثل قبل کار نمیکنن.

در مورد بقیه لوازم هم همین مسئله وجود داره. پس حتماً حواستون به این موضوع هم باشه.

تعمیرکار کارشناس موتور دست دو - زوموتور

از کارشناس ماهر برای تشخیص سلامتی موتور کمک بگیرید

از اونجایی که اکثر ماها راجع به تعمیرات و کارشناسی کردن موتورها تجربه‌ای نداریم، من به شما پیشنهاد میکنم که بی برو برگرد از یک کارشناس ماهر کمک بگیرید. (اهمیت کارشناسی کردن خیلی زیاده به خاطر همینه که من چند بار به این موضوع اشاره میکنم!)

در زمان خرید موتور کارکرده به چه مورادی باید دقت کنیم؟!

قبل از این که بخواید یه موتوری رو برای کارشناسی کردن و در نهایت خریدن انتخاب کنید لازمه یه سری فیلترهایی رو برای اون موتور در نظر بگیرید تا فقط گزینه‌های مناسبِ خرید رو بررسی کنید و وقتتون رو برای مدل‌های به درد نخور تلف نکنید!

من 3 فیلتر رو برای جدّی‌تر شدن گزینه‌های موتور کارکرده در نظر گرفتم که اگه مدلی که قصد خریدش رو داشتید، از این سه فیلتر به سلامت عبور کرد، میتونه یه گزینه مناسب برای کارشناسی کردن باشه.

  1. به ظاهرش دقت کنید تا تصادف یا زمین خوردگی نداشته باشه.
  2. دقت کنید که روغن یا بنزین از موتور نشتی نداشته باشه.
  3. به طور کلی موتور جوری به نظر برسه که انگار به خوبی ازش مراقبت شده.

بعد از این که این 3 مورد رو پیشِ خودتون تأیید کردید حالا به مواردی که اشاره میکنم دقت کنید و اونها رو روی موتور مورد نظر چک کنید:

VIN موتور کارکرده - zoomotor

مدارک هویتی و کد VIN موتورسیکلت رو چک کنید

اولین کاری که در مراحل بررسی موتور باید انجام بدید بررسی تمام مدارک هویتی موتورسیکلت (مثل برگ سبز، سند کمپانی، کارت موتور) و بررسی کد VIN موتورسیکلت هست.

با دقت VIN موتورسیکلت رو چک کنید که سنگ خوردگی یا هر ایراد دیگه‌ای نداشته باشه!

نوشته های مشابه

اگه هر مشکلی در مطابقت کد VIN با مدارک موتورسیکلت دیدید، بهتره به سراغ یه گزینه‌ی دیگه برای خرید برید چون اون موتور در مراحل تعویض پلاک و سند زدن با مشکل رو به رو خواهد شد و این معامله اصلاً به نفع شما نیست!

موتور رو زمانی بررسی کنید که اِنجینش سرد باشه!

اگه تجربه زیادی راجع به موتورا نداشته باشی شاید با خودت فکر کنی که چه فرقی داره انجین موتور سرد یا گرم باشه؟! در جواب شما باید بگم که بعضی از صداها و ایرادات موتور زمانی که انجین سرد هست خودشون رو نشون میدن و به مرور وقتی انجین کار میکنه و گرم میشه اون صداها از بین میرن!

پس حتماً حواستون باشه به فروشنده یادآوری کنید که قبل از رسیدن شما موتور باید سرد باشه و زمانی که رسیدید با لمس کردن انجین و خروجی اگزوز این مسئله رو بررسی کنید.

بعد از این که مطمئن شدید که انجین سرد هست، از فروشنده درخواست کنید که موتور رو روشن کنه و اگه مشکلی در روشن شدن وجود داشت و یا صداهای عجیب غریبی از انجین شنیدید، احتمال داره که موتور دارای ایراد فنی باشه.

موتور دست دوم یا کارکرده - zoomotor

به توپی‌های سر فرمون، کتی ترمز و کلاچ و جاپایی‌ها دقت کنید

بعد از مطمئن شدن از سلامت انجین حالا وقتشه که با بررسی این موارد راجع به زمین خوردن موتور  اطمینان پیدا کنید. اگه به هر دلیلی موتور زمین خورده باشه قطعاً کتی‌های کلاچ و ترمز، توپی‌های سر فرمون و جاپایی‌های موتور آسیب میبینن. البته این احتمال هم وجود داره که بعد از آسیب جدی به این قطعات، فروشنده اقدام به تعویض اونها کرده باشه.

به هر حال اگه ضعفی در این قطعات دیدید از فروشنده درباره اونها سوال بپرسید و اگه فروشنده زمین خوردن موتورسیکلت رو انکار کرد، 2 احتمال وجود داره.

یا با شما صادق نیست و میخواد موتور رو به پاچه‌ی شما فرو کنه! یا این اتفاق به دست صاحب قبلی موتور افتاده و فروشنده از اون بی خبره!

به جز این مواردی که اشاره کردم به بقیه قطعات ظاهری و فنی موتور هم دقت کنید تا اگه ایرادی در اونها وجود داشت از اون اطلاع پیدا کنید. فرمون تَرک خورده، فلاپ‌های آسیب دیده یا تَرک خورده و … هزینه بازسازی موتور رو افزایش میدن و قبل از معامله شما باید از اونها با خبر باشید.

زین رو باز کنید

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بررسی موتور کارکرده مربوط به همین قسمت میشه. زین رو باز کنید و سیم کشی موتور رو بازبینی کنید. به سیم‌های متصل شده به باتری دقت کنید که بریدگی نداشته باشن و ترجیحاً فابریک باشن.

موتور کارکرده - zoomotor

اگه هر نکته‌ای رو در اون قسمت دیدید که باعث شد با خودتون فکر کنید که سیم‌کشی موتور فابریک نیست و دستکاری شده این رو بدونید که تعمیر مجدد اون و برگردوندنش به حالت عادی خیلی هزینه بره! مخصوصاً در موتورهای انژکتوری.

اگه سیم‌کشی اضافه‌ای روی موتور وجود داشت و این سیم‌کشی مربوط به اضافه کردن دزدگیر، GPS یا هر وسیله‌ی دیگه بود این رو در نظر داشته باشید که اضافه کردن دزدگیر یا GPS به بعضی از موتورها باعث آسیب به سیستم برق موتور میشه.

وضعیت کلی موتور رو بررسی کنید

برای بررسی وضعیت کلی من چک کردن کیلومتر رو به شما پیشنهاد نمیکنم! چراکه هم ممکنه کیلومتر دستکاری شده باشه، هم این که کارکرد موتور اطلاعات کمی از وضعیت کلی اون در اختیار شما میذاره.

اگه فروشنده‌ی موتور به خوبی از اون مراقبت کرده باشه، وضعیت رنگ و برچسب‌های موتور سالم به نظر میرسه، گریپ‌های فرمون (لاستیک‌های روی فرمون) سالمَن و از روکش زین برای محافظ از زین موتور استفاده شده که همه‌ی اینا خبر خوبی برای شما به حساب میاد این یعنی فروشنده عاشق موتور بوده و به خوبی از اون مراقبت کرده.

نگهداری از وسیله 2 حالت بیشتر نداره!

یا اون فرد عاشق اون موتور یا ماشین خودش بوده و همیشه اون رو تمیز نگه داشته؛ یا اهمیتی به اون نمیداده و این موضوع رو از سلامت ظاهر موتور میتونید تشخیص بدید.

اگه در بررسی‌های خودتون شواهدی میبینید که قطعات موتور برای یه مدتی تعمیر نشدن، این میتونه نشون‌دهنده این موضوع باشه که احتمالاً خرابی‌های دیگه‌ای هم در موتور وجود داره که شما از اونها بی‌خبر هستید!

حالا یا این خرابیا ممکنه به خاطر بی‌تفاوت بودن فروشنده نسبت به اونها باشه؛ این احتمال هم وجود داره که خرابی‌های تعمیر نشده به خاطر عدم استفاده از موتور در طولانی مدت اتفاق افتاده باشه.

برای اطلاع از این موضوع با یه چراغ قوه داخل باک موتور رو نگاه کنید تا نشونه‌ای از زنگ‌زدگی وجود نداشته باشه.

موتور دست دوم - زوموتور zoomotor

بعد از بررسی‌ها از فروشنده درخواست کنید و موتور رو برونید

ممکنه فروشنده به هر دلیلی (اعم از کلاه‌برداری و دزدی موتورسیکلت) به شما اجازه نده که با موتور یه دوری بزنید که در این صورت من پیشنهاد میکنم کارت ملی یا گواهینامه خودتون رو به صورت امانت به فروشنده بسپارید.

اگه بتونید به هر نحوی اعتمادش رو برای این کار جلب کنید و فروشنده مقاوت زیادی از خودش نشون نده همه چیز برای خرید خوب پیش میره.

اما اگه به هیچ وجه فروشنده به تست راید و روندن موتور توسط شما راضی نشد 2 احتمال وجود داره.

یا با یک شخص خیلی حساس و محتاط رو به رو هستید یا موتور ضعفی داره که فروشنده با این کار میخواد اون رو تا بعد از تعویض پلاک و دریافت کاملِ پول، پنهان کنه!

فروشگاه موتور دست دوم - zoomotor

از چه جاهایی موتور کارکرده پیدا کنیم؟!

پیدا کردن موتور کارکرده کار زیاد سختی نیست. ولی باید بدونید که بهتره از کجا موتور مورد نظرتون رو پیدا کنید و بعد از بررسی‌هایی که قبل‌تر به اونها اشاره کردم، موتور رو خریداری کنید.

مغازه‌ها

شاید اولین گزینه‌ای که برای خرید موتور کارکرده به ذهنتون بیاد مغازه‌هایی باشن که اقدام به خرید و فروش موتورهای کارکرده میکنن.

در مورد این مغازه‌ها باید بگم که در زمان خرید خیلی باید محتاط عمل کنید چراکه بعضاً فروشنده‌ها موتورسیکلت‌های ناسالم و به قول معروف «کاردار» رو بیشتر از قیمتی که دارن به مراجعه کننده‌ها پیشنهاد میدن و اگر هم خریدار اطلاعات زیادی نداشته باشه ممکنه یه موتور بی ارزش رو با قیمت بالایی بخره!

دیوار موتور کارکرده - زوموتور zoomotor

برنامه‌های معروف ثبت آگهی

شاید برنامه‌هایی مثل دیوار، شیپور و … محل بهتری برای پیدا کردن موتور کارکرده و دست دوم باشن اما باید حواستون باشه معامله کردن در این اپلیکیشن‌ها همچین هم بی خطر نیست!

  • به آگهی‌هایی که از موتور عکس نذاشتن و یا عکس نامربوطی رو در آگهی درج کردن توجه نکنید!
  • آگهی‌هایی که قبل از دیدن موتور درخواست بیعانه دارن رو نادیده بگیرید چون اکثر اونها کلاه‌بردار هستن.
  • به آگهی‌هایی که قیمت‌های عجیب و غریب یا خیلی قیمت خیلی پایین گذاشتن توجه نکنید. چون یا کلاه‌بردار هستن، یا خفت‌گیر. و یا موتور اونها مزایده‌ای، دزدی یا بدون پلاک باشه!

نحوه قیمت گذاری موتور دست دوم

تعیین قیمت موتور کارکرده یا دست دوم به عوامل زیادی بستگی داره و برای این که بتونید موتورسیکلت کارکرده خودتون رو با قیمت مناسبی بفروشید، لازمه که از این عوامل با خبر باشید.

البته که اگه قصد خرید یه موتور دست دوم رو هم داشته باشید، دونستن این عوامل به شما کمک میکنه تا موتوری رو با قیمتی بالاتر از قیمت واقعیش خریداری نکنید!

شیپور آگهی موتور کارکرده - زوموتور

استعلام قیمت از برنامه‌های ثبت آگهی و فروشگاه‌ها

قبل از این که بخوام این عوامل رو به شما معرفی کنم باید بگم که بهترین راه برای تعیین قیمت یه موتور دست دوم (یا موتور کارکرده) در وضعیت حال حاضر بازار ایران، استعلام قیمت از اپلیکیشن‌های مخصوص آگهی (مثل دیوار، شیپور، باما و …) و فروشگاه‌هایی هست که به خرید و فروش موتورهای کارکرده مشغول هستن.

البته این نکته رو در نظر داشته باشید که اگه برای استعلام قیمت خرید به این فروشگاه‌ها مراجعه کنید معمولاً قیمت بالاتری رو نسبت به قیمت واقعی موتور به شما پیشنهاد میدن و اگر هم برای استعلام قیمت فروش به اونها سر بزنید، قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی رو بهتون اعلام میکنن.

قیمت‌گذاری موتور کارکرده یا دست دوم

جالبه بدونید وقتی یه موتور به صورت صفر خریداری میشه و از فروشگاه یا نمایندگی خارج میشه، اُفت قیمتش هم از همون موقع شروع میشه. یعنی حتی زمانیکه کارکردش هنوز نزدیک به صفر کیلومتر هست، قیمتش نسبت به مدل صفر کاهش پیدا میکنه!

پس اگه خریدار هستید حتماً حواستون به قیمت موتورهایی که کارکردی نزدیک به صفر دارن باشه. فروشنده نمیتونه اون رو با قیمت یه موتور خشک به شما بفروشه.

عوامل مهم در تعیین قیمت موتورسیکلت دست دوم

طول عمر مفید موتورسیکلت

هر موتوری طول عمر مشخصی داره و بعد از اون زمان هزینه نگهداری اون بیشتر از قبل میشه. این طول عمر مشخص برای هر موتورسیکلت یه زمان مشخصیه که با موتورهای دیگه هم تفاوت داره.

خرید و فروش موتور کارکرده وقتی یه کار عاقلانه و منطقی تلقّی میشه که به تمام موارد مهم توجه کنید. یکی از مهم‌ترین نکته‌ها هم این هست که موتور مورد نظر شما کمتر از طول عمر مفیدش کار کرده باشد.

کارکرد موتور دست دوم - زوموتور

کارکرد موتورسیکلت

تقریباً میشه گفت کارکرد و کیلومتری که موتورسیکلت راه رفته، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت اون موتور به حساب میاد. اگر یه موتوری که از لحاظ ظاهری سالم و تمیز هست کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر راه رفته باشه قیمتش ۴ درصد کم میشه و اگه کارکرد اون بالای ۱۰۰۰ کیلومتر باشه ۸ درصد افت قیمت داره.

کارکرد استاندارد یه موتور حدود 10 هزار کیلومتر در هر سال هست و هر چی کارکرد موتور بیشتر از این 10 هزار کیلومتر در هر سال باشه، قیمتش هم به مراتب کمتر میشه.

مدل و سال ساخت موتور

درباره مدل موتور هم معیارهایی وجود داره که روی قیمت موتور کارکرده تاثیر میذاره؛ مثلاً اگه از سال تولید موتورسیکلت یک سال گذشته باشه تقریباً 12% از قیمت اون کم میشه، اگر دو سال گذشته باشه تقریباً ۱۸%، اگر سه سال تقریباً ۲۳%، اگر چهار سال تقریباً 27% درصد و اگر پنج سال گذشته باشه حدوداً ۳۰% کاهش پیدا میکنه.

بیمه موتور کارکرده - زوموتور

اعتبار بیمه‌نامه موتور

بعضی از افراد وقتی بیمه موتور تموم شده یا در آستانه تموم شدن هست اقدام به فروش موتور میکنن و اگه موتور بیمه نداشته باشد تمام مبلغ یک بیمه‌نامه جدید (بسته به مدل موتور فرق داره) از قیمت اون کم میشه.

این نکته رو هم بگم که اگه قرار باشه تخفیف بیمه‌نامه به شخص بعدی منتقل بشه قیمت موتور افزایش پیدا میکنه.

تصادف و رنگ شدگی قسمت‌های ظاهری

اگه موتوری که قصد خرید اون رو دارید، قبلاً تصادف سنگین داشته یا بعضی از قسمت‌های ظاهری موتور (مثل فلاپ‌ها یا باک) رنگ‌ شده، باید بدونید که این دو عامل باعث کاهش قیمت اون موتور میشه.

وضعیت فنی موتورسیکلت

قبل از خرید موتور حتماً حواستون به این مورد هم باشه. اگه موتور مورد نظرتون دود میکرد، واشر سرسیلندر سوزونده بود، شاتون زده بود، ایرادی در کمک‌فنرها و سیستم ترمزش وجود داشت، روغن سوزی و یا هر ایراد دیگه‌ای داشت، این موضوع رو بدونید که تمام این ایرادای فنی باعث کم شدن قیمت موتور میشه.

باز هم میگم که اگه خودتون تجربه کافی ندارید حتماً از یه کارشناس برای بررسی این موارد کمک بگیرید.

اکسسوری موتور کارکرده - زوموتور

داشتن لوازم اضافه یا اکسسوری

اگه به طور دلخواه لوازم اضافه یا اکسسوری به موتور اضافه شده باشه، این مسئله باعث افزایش قیمت موتور میشه.

 البته اگه قصد فروش موتور خودتون رو به همراه لوازم داشته باشید، بعضی از دلال‌ها این مسئله رو نادیده میگیرن و سعی میکنن تا موتور رو به قیمت پایین‌تری از شما بخرن که حواستون باید به این موضوع هم باشه.

وضعیت تأمین قطعه

شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشید اما کمیاب بودن قطعه‌های یدکی موتور باعث میشه تا قیمت مدل دست دوم اون نسبت به موتورهای دیگه کاهش پیدا کنه پس قبل از خرید موتور، بابت این موضوع هم اطلاع کسب کنید.

امیدوارم که خوندن این مقاله در خرید موتور کارکرده یا دست دوم بهتون کمک کرده باشه.

هر سوال یا نظری داشتید در قسمت دیدگاه‌های سایت برامون بنویسید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

5 دیدگاه

  1. سلام مجدد
    این کارشناس خوب رو از کجا پیدا کنیم
    تعمیرکار اسکوتر خوب سمت غرب تهران سراغ دارید؟
    موفق باشید

    1. سلام وقت بخیر. متاسفانه تعمیرکار اسکوتر خوب نمیشناسم سمت غرب تهران. اما میتونید از سایت هایی مثل ایران تست کار و سایت های این شکلی برای کارشناسی کمک بگیرید.

  2. سلام و ارادت ضمن تشکر از محتوای خوبتون یه سوال داشتم
    موتوری که میخواد مدت طولانی مثلا دو سه سال بخوابه رو باید چطور آماده کنیم؟ لطفا اقدامات کامل رو بفرمایید (اعم از جدا کردن بست باتری و …)

  3. سلام وقت شما بخیر
    شنیدم موتورهای 10 سال کار کرده پلاک نمیشن؟ این درسته؟
    جدای از اون اگر هم موتور بالای 10 سال داشته باشی ترددش ممنوعه. این چطور؟ یعنی موتور رو بگیرن میگیرن میفرستم اسقاط؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا