تاریخچه ها

تاریخچه شرکت پیاجیو

مقدمه

احتمال زیاد هممون با لوگوی وسپا آشناییم و ببینیمش میشناسیم چون خیلی تابلو اسم خودشو شبیه به یه لوگو تایپ رو محصولاتش درج کرده ولی اگر یکم توی موتوراش ریز بشید یه لوگوی دیگه هم میبینید که شاید خیلی آشنا نباشه … به نظرتون اون لوگو چه شرکتیه ؟ وسپا یا شرکت دیگه ؟

داریم در مورد یه هلدینگ بزرگتر و خفن تر از وسپا حرف میزنیم که شرکت وسپا یکی از زیرمجموعه های خفن این کمپانی به حساب میاد … بله ! اسم این کمپانی پیاجیو ایتالیاست !

جالبه بدونید این شرکت خفن و البته با اصالت ایتالیایی به جز وسپا صاحب چند شرکت موتورسازی معروف دیگه مثل آپریلیا و موتو گوتزی هم هست که توی این مقاله میخوایم بیشتر با این کمپانی ایتالیایی آشنا بشیم !

تاریخچه شرکت پیاجیو

این شرکت در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۱۸۸۷ توسط رینالدو پیاجیو ۲۰ ساله در جنوا ایتالیا تاسیس شد.پیاجیو در اوایل کار، بیشتر در حوزه ساخت و تعمیرات کشتی و قایق، تجهیزات ریلی و تولیداتی از قبیل بود .

پیاجیو در جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول تنوعی جدید و متفاوت در تولیدات پیاجیو به وجود آورد که برای چندین دهه فعالیت های پیاجیو رو متمایز کرد . این شرکت به واسطه شروع جنگ جهانی شروع به تولید انواع هواپیما کرد.در سال ۱۹۱۷ پیاجیو، یک کارخانه جدید در پیزا ایتالیا خریداری کرد و ۴ سال بعد هم کارخانه کوچکی را در Pontedera . در این کارخانه تولیدات پیشرفته و مهمی در حوزه هواپیما ها و بمب افکن های جنگی انجام داد . مثلا Piaggio P108 در همان دوران تولید شد که در آن زمان جنگنده بسیار پیشرفته ای محسوب میشد .

پیاجیو در جنگ جهانی دوم

پیاجیو در طول جنگ جهانی دوم، یکی از شرکت های تاثیر گذار و کلیدی کشور ایتالیا به حساب میومد به همین دلیل به نحوه های مختلف مورد حمله های نظامی قرار میگرفتن.کارخانه های پیاجیو در جنوا، Finale Ligure و Pontedera به شدت آسیب های جبران ناپذیری دیدن.

شرکت پیاجیو بعد از جنگ جهانی

پسران رینالدو پیاجیو یعنی انریکو و آرماندو پس از جنگ استارت تازه ای در صنعت خودشون زدن.مهم ترین وظیفه بر عهده انریکو بود که مسئول کارخانه مخروبه Pontedera شده بود .

انریکو به خاطر پشتکار و انگیزه که در احیای صنعت پدرش داشت تونست خیلی زود تحول صنعتی بزرگی در پیاجیو بوجود بیاره . انریکو با کمک مهندس خبره آن دوران، یعنی Corradino D’Ascanio، تولد یک افسانه رو کلید زد … زنبور به دنیا اومد !

این داداشمون خیلی خفن و کاردرست بوده و بهش پدر هلیکوپر هم میگن !

پیاجیو و تولد وسپا

وسپا ( که در ایتالیایی به معنای زنبور است ) نتیجه عزم انریکو پیاجیو برای ایجاد یک محصول ارزان قیمت برای مردم عادی و اکثریا جامعه بود. با نزدیک شدن به پایان جنگ، انریکو همه ی راه حل های ممکن رو  برای از سرگیری دوباره تولید در کارخانه هایش بررسی کرد .

از بیلا ( اسم شهری در ایتالیا ) شروع کرد، جایی که یک موتور اسکوتر بر اساس یک موتور سیکلت کوچک ساخته شده و مناسب برای چتربازان بود .

نمونه اولیه که با نام MP 5 شناخته میشد، به دلیل شکل عجیب و غریبش به Paperino ( نام ایتالیایی اردک دونالد ) ملقب شد، اما انریکو پیاجیو اونو دوست نداشت و از Corradino D’Ascanio خواست تا آن را دوباره طراحی کند.

این مهندس خبره ایتالیایی به خاطر تخصصی که در حوزه هوانوری و صنعت اون زمان داشت خیلی زود کانسپت و طراحی دوباره ای رو استارت زد و توی چند روز طراحی اولیه خودش رو از وسپا آماده کرد . این دفعه خروجی متفاوت بود. بالاخره اولین وسپا به طور رسمی معرفی شد .

اسم این زنبور، Pontedera بود که در آپریل سال ۱۹۴۶ تولید شد .

اولین ثبت اختراع انحصاری وسپا

در 23 آپریل 1946 Piaggio & C. S.p.A یک حق اختراع را در اداره مرکزی ثبت اختراعات آن دوران در فلورانس، ثبت کرد. در مدت زمان کوتاهی وسپا در معرض دید عموم قرار گرفت و واکنش های متضادی هم در برداشت.

با این حال، انریکو پیاجیو برای شروع تولید انبوه دو هزار دستگاه از اولین وسپا 98 سی سی درنگ نکرد. این وسیله نقلیه جدید برای اولین بار در باشگاه گلف زیبای رم، در حضور ژنرال ایالات متحده که نماینده دولت نظامی متفقین بود، به نمایش درآمد.

ایتالیایی ها وسپا را برای اولین بار در صفحات موتور (24 مارس 1946) و روی جلد سیاه و سفید La Moto در 15 آپریل 1946 دیدند. آنها وسیله وسپا واقعی رو در نمایشگاه میلان آن سال دیدند، جایی که حتی کاردینال شوستر هم متوقف شد تا نگاهی بیندازد و شیفته این وسیله نقلیه افسانه ای باشد.

کمپانی پیاجیو، یکه تاز ایتالیایی !

تولیدات و فعالیت های انریکو و تیمش در کشور ایتالیا خیلی زود توجه کل دنیا و کشور های جهان اولی رو معطوف به خودش کرد. پیاجیو توی این سال ها رکورد ها زیادی رو از خودش به جا گذاشته و همه اینارو مدیون انریکو و پشتکارش بوده. در حال حاضر پیاجیو صاحب ۷ برند کله گندست . Piaggio، Vespa،  Aprilia، Moto Guzzi،Gilera ، Derbi و Scarabeo

این نکته رو هم بگم که شرکت هایی که اسماشون در قسمت بالا هست هر کدون چه در زمان خودشون چه در حال حاضر جزو برند های رده بالای حوزه موتورسیکلت بودن ! ولی حالا همشون زیر مجموعه پیاجیو …

لوگو piaggio در طول تاریخ

امیــدوارم که این مقاله به دردتـون خورده باشه و ازش استفاده کرده باشین.یادتــون نــره نظرتـــونو در قسمت پـایین ( دیدگاه ها ) برامون بذارید.سوالی هم داشتین حتما بپرسید جواب میدیم .

راستی ما کلی اطلاعات و محتواهای جذاب تو حوزه موتورسیکلت رو در شبکه های اجتماعی زوموتور مثل یوتوب بارگذاری میکنیم که میتونه خیلی براتون مفید باشه پس حتما مارو در فضای مجازی دنبال کنید.

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق SMS باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا