اخبارنقد و بررسی موتورسیکلت

فیس جدید یاماها XMAX برای سال 2023

مقدمه

در رده بندی اسکوتر های یاماها XMAX یک پله پایین تر از مدل TMAX قرار میگیره و یه جورایی پرچمدار اسکوتر های یاماها در کشورهایی که محدودیت حجمی دارن به حساب میاد. با این که در اکثر کشورهای اروپایی تردد موتورسیکلت ها محدودیت حجمی نداره اما آمارهای فروش یاماها نشون میده که این موتورسیکلت از زمانی که معرفی شده (یعنی از سال 2006) با فروش بیش از 450000 دستگاه در اروپا موفقیت چشمگیری رو برای این شرکت ژاپنی به ارمغان آورده. مدل جدید XMAX که به طور رسمی در دو حجم 125 و 300 سی سی توسط یاماها اروپا رونمایی شده قراره با تغییرات ظاهری و بروز شدن تکنولوژی به کار رفته در اونها، این موفقیت رو ادامه بدن.

تغییرات ظاهری یاماها XMAX

یاماها XMAX 300 و XMAX 125 در دو مدل معمولی و TechMAX در بازارهای جهانی عرضه میشن که به تفاوت این دو مدل در ادامه مقاله اشاره میکنم.

بیاید اول با هم دیگه ببینیم چه تغییرات ظاهری نسبت به نسل قبلی خودش داشته. یاماها تقریباً ظاهر و استایل کلی نسل قبلی موتور رو حفظ کرده. طراحی XMAX همیشه جوری انجام میشده که مخاطب بتونه چهره عصبی یاماها رو در این موتور ببینه و در نسل جدیدش هم همین اتفاق افتاده و طراحی قسمت جلوی موتورسیکلت خشن تر و درنده تر از مدل قبلی به چشم میاد. چراغ های جلوی با زاویه تندی شکسته شدن و وقتی از روبرو به موتور نگاه میکنید میتونید نقش بندی حرف انگلیسی X که اولین حرف از اسم XMAX به حساب میاد رو ببینید. به این میگن هنر طراحی!

بین مدل معمولی و مدل TechMAX این موتور هم تفاوت های ظاهری وجود داره که شامل صندلی جدید با روکش چرمی و دوخت طلایی رنگ و یک تکیه گاه کوچک برای راننده، به‌علاوه کفی‌های آلومینیومی میشه.

مشخصات فنی یاماها XMAX

زیر این ظاهر خشن، مشابه مدل قبلی خود باقی مانده است، یک انجین تک سیلندر، 4 زمانه، 4 سوپاپ وجود داره که در اون آرایش سوپاپ ها به صورت SOHC هست و نسبت تراکمی معادل 10.9 به 1 داره. حجم این انجین 292 سی سیه و توانایی تولید 27.6 اسب بخار قدرت و 29 نیوتون متر گشتاور رو داره که دقیقاً مشابه مدل قبلی این موتور هست و یاماها در این بخش تغییری ایجاد نکرده. قدرت و گشتاور ایجاد شده توسط این انجین از طریق یک گیربکس اتوماتیک V-Belt به چرخ عقب منتقل میشه.

XMAX 300 دارای یک شاسی آندربن ساده با کمک فنر های تلسکوپی در قسمت جلو و دو کمک فنر معمولی در قسمت عقب هست و کل وزن این موتورسیکلت در حالت تَر (یعنی با بنزین، آب رادیات و روغن) 183 کیلوگرمه.

تکنولوژی جدید یاماها XMAX

مدل TechMAX یاماها XMAX به لطف فناوری های جدید از جمله صفحه نمایش TFT رنگی 4.2 اینچی که به صورت جداگانه دقیقاً زیر یک کیلومتر 3.2 اینچی LCD این موتورسیکلت قرار داره، چهره بروز تری به خودش گرفته. در این مدل شما از طریق قابلیت جدید اتصال XMAX به موبایل هوشمندتون (از طریق برنامه Yamaha MyRide) میتونید به پیام‌ها، ایمیل و نوتیفیکیشن های موبایلتون دسترسی پیدا کنید و از سیستم مسیریابی، کنترل آهنگی که گوش میکنید و کلی آپشن دیگه استفاده کنید و حالش رو ببرید:) .

شما از طریق این صفحه نمایش که با برنامه Garmin StreetCross هم سازگار هست میتونید جزئیات محدودیت‌های سرعت، دمای هوا و مسافت باقی‌مانده از مسیرتون رو هم ببینید.

و اما باید بگم که مدل پایه XMAX 300 صفحه نمایش رنگی TFT رو روی خودش نداره اما از یک صفحه ال سی دی جدید 4.3 اینچی بهش اضافه شده که مثل مدل TechMAX از قابلیت اتصال موبایل هوشمند از طریق MyRide پشتیبانی میکنه که به کمک اون میتونید به اطلاعات تماس ها و پیام های دریافتی و  اطلاعات کلی و جزئی موتورسیکلتتون (مثل موقعیت مکانی، مصرف سوخت، وضعیت باتری و جزئیات مسافت های طی شده و …) دسترسی داشته باشید.

رنگ بندی و قیمت یاماها XMAX

اسکوترهای جدید یاماها XMAX 300 و 125 در نسخه های معمولی به انتخاب مشتری در دو رنگ مختلف به بازار عرضه میشن: رنگ Icon Blue (آبی تیره مات) و رنگ Sonic Grey (خاکستری مات).

مدل های TechMax هم در رنگ های متفاوتی با مدل های معمولی وارد بازار میشن که این رنگ ها شامل رنگ Dark Petrol (یه رنگ مات تو مایه های رنگ نفت) و Tech Black (مشکی براق) میشن.

این مدل های XMAX جدید از 3 ماهه اول سال 2023 در دسترس خریداران قرار میگیره و تمامی مدل هایی که قراره در بازارهای اروپایی به فروش برسن در کارخانه MBK Industrie در فرانسه تولید میشن و مدل های آسیایی هم طبق معمول در کشور اندونزی تولید خواهند شد.

در ضمن قیمت پایه یاماها XMAX 300 از 6099 دلار شروع میشه.

نظر شما درباره فیس جدید یاماها XMAX چیه؟! به نظرتون مدل قبلی این موتور با حدود قیمتی 300 میلیونی، ارزش خرید داره یا نه؟!

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این موتور بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شمارتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت از سمت ما، از طریق SMS باخبر میشی. اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

3 دیدگاه

  1. من ایکس مکس ۲۵۰ مدل تک مکس ساخت ۲۰۲۲ دارم .واقعا داشتنش آدم را به هیجان می آورد.تجربه خودم از رانندگی با این غول را میگم که دوستان با خبر باشند.رانندگی باهاش همانطور که گفتم هیجان آوره و موتور پرقدرت است .هندلینگ عالی و از نظر ظاهری نسبت به بقیه اسکوترها شیک و پر ابهت است.از نظر من معایبی هم دارد مثلا ارتفاع از زمين زیاد است( قد من حدود ۱۸۰) و در هنگام ایستادن مجبور میشی کمی به سمتی که می‌خواهی پات رو زمین باشه متمایل شی و کمی در ترافیک جهت عبور از اتومبیل‌ها بخاطر بزرگ بودن موتور با مشکل مواجه میشی .البته بقدری برتری دارد که این معایب خیلی به چشم نمی آید

    1. ایول حالشو ببر، فقط درسته قدرتش زیاده ولی ۱۷۰ تا وزنشه مثلا دو ترک ادم بزرگ یه ۱۷۰ بیای روش میشه ۳۴۰ اونوقت احساس نمیکنی داره فشار میخوره موتور؟
      این چه کاریه تو قسمت کامنت که حتما شماره بزنین!

      1. برای اینه که وقتی به کامنتتون جواب میدیم یا میدن پیامک بیاد و مطلع بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا