تاریخچه ها

تاریخچه شرکت کاوازاکی

مقدمه ای در مورد شرکت کاوازاکی (کاواساکی)

فک نمیکنم کسی رو پیدا کنید که اسم برند کاوازاکی (Kawasaki) رو نشنیده باشه. تو فروشگاه ها، رسانه ها و هرجایی که فکرشو کنید یه اثری از این کمپانی اصیل ژاپنی میبینید!

اکثر افراد کاوازاکی رو ( من خودم با کاواساکی راحت نیستم کلا میگم کاوازاکی … برو بریم ! ) با موتوراش میشناسن و دیدن، در صورتی که حوزه موتورسیکلت فقط یه قسمت از این کمپانی ۱۴۰ ساله هست.

توی این مقاله میخوایم کامل در مورد این شرکت بزرگ صحبت کنیم پس حتما تا آخر با ما همراه باشید.

کاوازاکی جزو ۱۰ شرکت خفن موتورسیکلت در جهان هست ولی این فقط یه قسمت کوچیک از این بِرند به حساب میاد. شرکت کاوازاکی در تولیدات هواپیما، هلیکوپتر، قطار و خیلی چیزای دیگه هم پیشتازه ولی به واسطه پیشرفت عجیبش در حوزه موتورسیکلت اکثر ماها ناخودآگاه کاوازاکی رو با موتورسیکلت تصور میکنیم!

بنیانگذار کمپانی کاوازاکی

تاریخچه کاوازاکی - زوموتور
تاریخچه کاوازاکی – زوموتور

اولین فردی که نام کاوازاکی رو یدک میکشید تاجری بود به نام شوزو کاوازاکی.

شوزو در سال ۱۸۷۸ و در شهر ناکازاکی ژاپن استارت این کار رو زد و ناکازاکی تنها قسمتی از ژاپن بود که در اواخر دهه‌ی ۱۸۰۰ اجازه تجارت با کشور های غربی رو داشت و از این حیث یک امتیاز خوب برای شوزو به حساب میومد.

این جوان ژاپنی همون اوایل کارش در صنعت کشتیرانی شکست بزرگی رو متحمل شد. غرق شدن کشتی پر از کالای معاملاتی که برای تجارت به غرب فرستاده بود، شوزو رو تا حد ورشکستگی پیش برد!

در عین حال به خاطر پتانسیل بالای اون منطقه و درک شوزو از این صنعت پرسود، کاوازاکی تمرکزش رو روی این حوزه چندین برابر کنه تا اینکه در سال ۱۸۷۸ این مبتکر ژاپنی جانی دوباره گرفت و به واسطه رشد صنعت کشتیرانی و آشنایی با معاون وزیر دارایی وقت ژاپن که اتفاقا اهل ناکازاکی هم بود تونست با اعطای زمینی از سمت دولت استارت جدی این صنعت رو بزنه.

این کارخانه در نزدیکی رودخانه سومیداگاوا تاسیس شد و شوزو کم کم داشت به رویای خودش نزدیک و نزدیک تر میش.

کاوازکی طی چندین سال فعالیت در این حوزه رشد خوبی کرد تا اینکه، طی یک رویداد سیاسی و درگیری کشور چین و ژاپن، یک شبه دولت ژاپن دست به دامن شوزو شد و بعد از اون نه تنها برای کشتی های کاوازاکی، بلکه برای تعمیرات و نگهداری کشتی ها و ناوگان ها از کاوازاکی که اون روزا یکی از ناوگان های برتر دریایی در جهان بود، درخواست محصول و خدمات میشد.

تمام این اتفاقات کاوازاکی رو به یک شرکت تراز اول و شوزو رو به مردی ثروتمند تبدیل کرد.

کاوازاکی بعد از شوزو کاوازاکی

شوزو فرزندی نداشت که امپراطوری کاوازاکی رو بهش بسپره به خاطر همین از مورد اعتماد ترین کارمندانش برای این امر کمک گرفت. کوجیرو ماتسوکاتا اولین رئیس شرکت کاوازاکی مایل بود در حوزه های جدیدی ورود پیدا کنه و کار رو گسترش بده و کوجیرو با ساخت لوکوموتیو و قطار در سال ۱۹۰۶ فیلد جدید تولیدات کاوازاکی رو استارت زد!

کاوازاکی در جنگ جهانی اول

همه چیز داشت خوب پیش میرفت … که سر و کله جنگ پیدا شد.

کاوازاکی با تولیدات گسترده خودش در صنعت دریایی، ریلی و … در اون زمان روز به روز خفن تر شد اما جنگ جهانی اول میتونست تهدید بزرگی برای شرکت ها و کشور های در حال توسعه باشه مخصوصا صنایع دفاعی که از قضا کاوازاکی تو صنایع دفاع محسوب میشه!

سلاح های جدیدی در جنگ جهانی اول به میون اومدن مثل زیردریایی ها، هواپیماها و … که تولید هر کدام از این محصولات میتونست سرنوشت جنگ رو برای کشور سازنده تغییر بده! و باز هم ژاپن در این میان بود.

تولیدات هواپیمای جنگی در ژاپن توسعه پیدا کرد و کاوازاکی همچنان در این حوزه پیشتاز بود و در سال ۱۹۲۲ اولین هواپیمای جنگی خودش رو تحویل دولت ژاپن داد.

تاریخچه کاواساکی - زوموتور
تاریخچه کاواساکی – زوموتور

کاوازاکی در جنگ جهانی دوم

هر جوری که بود جنگ جهانی اول تموم شد تا اینکه … دوباره سر و کله جنگ پیدا شد. ولی این دفعه واقعا دردناک بود. ژاپن این دفعه در مقابل متفقین بود که مفصل میتونید در موردش بخونید.

جنگ جهانی دوم یکی از تلخ ترین اتفاقات کل تاریخ کشور ژاپن به حساب میاد مخصوصا در اواخر جنگ و داستان معروف و تلخ هیروشیما و ناکازاکی! ژاپن تقریبا نابود شد ولی خیلی طول نکشید که دوباره خودشو جم و جور کرد. (داخل این پرانتز بگم که اقتصاد سوم جهانه. یعنی آدم برگاش از این همه اراده و قدرت این کشور و مردم میریزه! دمشون گرم)

کاوازاکی با داشتن دانش فراوان در صنایع مختلف و تجربه ارزشمندی که در اون چند سال کسب کرده بود و البته رشد فناوری و تجارت جهانی، بعد از جنگ جهانی دوم خیلی زود به دوران اوج خودش برگشت!

ولی این دفعه در کنار صنایع دریایی، ریلی و هوایی و حتی رباتیک، تصمیم گرفت قسمتی کاملا بیگانه و جدیدی رو وارد سیستم خودش کنه! بالاخره رسیدیم بهش! صنعت موتورسیکلت!

کاوازاکی و صنعت موتور سیکلت

کاوازاکی در ابتدا با همکاری شرکت هایی مثل  Meihatsu و Meguro تولید موتورسیکلت رو شروع کرد و نهایتا با خرید سهام شرکت های دیگه و یکپارچه سازی عوامل دخیل در این امر، تولید موتورهای کاوازاکی رو به طور رسمی و تخصصی شروع کرد!

کاوازاکی اولین موتورسیکلت خودشو در سال ۱۹۶۱ تولید کرد که دارای یک انجین دو زمانه با ظرفیت ۱۲۵ سی سی بود. موتوری به نام B8.

در آن دوران ایالات متحده و اروپا در حوزه موتورسیکلت پیشگام بودن و کاوازاکی هم از تکنولوژی این کشور ها برای پیشبرد صنعت جدید خودش کمک گرفت و روز به روز در جهت گسترش و گرفتن سهم بازار جهانی موتورسیکلت قدم برداشت.

تا اینکه در سال ۱۹۶۹ تحول عظیم شروع شد!

با ورود موتورسیکلت H1 با ظرفیت ۵۰۰ سی سی، ۲ دوزمانه و دارای ۳ سیلندر به بازار جهانی نگاه بازار جهانی موتورسیکلت به سمت کاوازاکی تغییر کرد و میشه گفت اولین موتورسیکلت در کلاس جهانی رو در سال ۱۹۶۹ توسط کاوازاکی شاهد بودیم. کاوازاکی روز به روز محصولات قوی تری در دنیا عرضه کرد و کم کم جزو چند شرکت معتبر و قدرتمند موتورسیکلت در جهان جای گرفت.

کاوازاکی باز هم متوقف نشد و به خاطر تخصصش در خیلی از زمینه های صنعتی اینبار چند ویژگی صنعتی خودش رو باهم ترکیب کرد و محصولات متفاوتی رو مثل انواع قایق و وسایل دریایی و به خصوص وسیله های تفریحی و سرگرمی آبی تولید کرد.

خفن و معروف ترینش جت اسکی بود! جت اسکی یه جورایی مثل ریکا میمونه! اینقدر معروفه که مردم اصن بدون اینکه به اسمش توجه کنن اونو به کار میبرن در صورتی که در اصل جت اسکی اسم ثبت شده‌ی شرکت کاوازاکیه. (ما هم در اصل باید بگیم مایع ظرفشویی میخایم ولی به خاطر معروفیت برند ریکا خیلیا هنوز به جای مایع ظرف شویی میگن آقا ریکا داری؟!)

اینقدرررر این وسیله معروف و خفن بود که حکایتش شد مثل ریکای خودمون!

در سراسر اواخر قرن بیستم، کاوازاکی به گسترش صنایع سنگین خودش ادامه داد و در هواپیما، کشتی‌سازی، ساخت ربات‌های صنعتی، قطارهای پرسرعت و حتی پروژه‌های عظیمی مانند ماشین‌های حفر تونل و هزارتا چیز دیگه گسترش پیدا کرد.

فک کنم الان دیگه کامل متوجه میشید، وقتی میگیم غول ژاپنی از چی حرف میزنیم !

نوشته های مشابه

لامصب این کاوازاکی توی هر چیزی که تونسته ورود کرده و تهش رو درآورده!

خب دیگه کم کم میرسیم به همین اواخر. همونجوری که خودتونم میدونید الان کاوازاکی جزو ۱۰ شرکت اول در تولیدات موتورسیکلت به حساب میاد و یکی از خفن ترین محصولاتشم همینکاوازاکی H2 هست و هر ساله کلی موتورسیکلت در سبک های مختلف اسپرت، کراس، چهارچرخ و … عرضه میکنه.

همین الان که دارید این مقاله رو میخونید این شرکت ژاپنی روی کلی پروژه بزرگ کار میکنه که شاید اصن به ذهنمون هم خطور نکنه. کاش یه سری از شرکت های ایرانی واقعا از امثال کمپانی‌هایی مثل کاوازاکی یاد بگیرن که چطور بعد از این همه فراز و نشیبی که داشت تو بازارهای جهانی جولان میده و یکی از ارکان بزرگ صنعت ژاپن، همین شرکت به حساب میاد که سالانه ورودی مالی بسیار زیادی برای ژاپن داره و این یعنی تاثیر مستقیم روی اقتصاد این کشور.

امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید و به دردتون خورده باشه

هر نظری دارید حتما در قسمت نظرات سایت بهمون بگین و مارو در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام دنبال کنید. مرسی از همراهیتون!

علی زارع

توسعه دهنده، بلاگر و عاشقِ دنیای موتور و موتورسیکلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا