آموزشی

انواع انجین موتورسیکلت

دنیای موتورسیکلت‌ها بزرگتر از اون چیزی هست که فکرش رو میکنید. هر موتورسیکلتی با یک انجین متفاوت نسبت به موتورسیکلت دیگه عرضه میشه و هر کدوم از این انجین‌ها مزایا و معایب خاص خودشون رو دارند. 😮

انتخاب نوع انجین مناسب برای شما بستگی به این داره که در چه مکانی موتورسواری میکنید و چجوری دوست دارید سوار اون بشید. این مقاله به شما کمک میکنه تا بتونید تفاوت‌های بین انواع مختلف انجین موتورسیکلت رو درک کنید و بتونید در خرید موتورسیکلت آگاه‌تر عمل کنید.

انجین تک سیلندر

همونطور که از اسمش پیداست، این نوع انجین فقط از یک سیلندر استفاده میکنه. ممکنه این سیلندر در حالت عمودی، افقی یا مایل طراحی شده باشه. از اونجایی که سیلندر قدرت انجین رو تامین میکنه، هر چی تعداد سیلندرهای انجین بیشتر باشه، قدرت اون هم بیشتر میشه!

هر سیلندر دارای یک پیستون هست که هوا و سوخت رو فشرده میکنه و دقیقا همون جایی هست که سوخت به انرژی مکانیکی تبدیل میشه و به موتورسیکلت شما برای حرکت کردن نیرو میده. 👌

موتورهای تک سیلندر نسبتاً ارزون هستن و نگهداری و تعمیرات آسون‌تری به نسبت بقیه انجین‌ها دارن. این نوع انجین طراحی ساده‌ای داره که باعث میشه تعمیر کردن و تعویض کردن اجزای مختلف اون آسون‌تر باشه.

داشتن تنها یک سیلندر باعث کاهش وزن موتور میشه و موتورسیکلت شما رو تا حد امکان سبک میکنه. از طرف دیگه وقتی موتورسیکلت شما تک سیلندر باشه تمام توان و فشار انجین برای کار کردن و روشن نگه داشتن موتور بر عهده یک سیلندر و پیستون هست و این یعنی ممکنه به نسبت انجین‌های دیگه بیشتر نیاز به تعویض قطعات اصلی داشته باشید!

انجین های تک سیلندر معمولاً در محدوده 50 تا 250 سی سی قرار میگیرن. اما بازم بعضی از موتورهای تک سیلندر میتونن به اندازه 700 سی سی هم حجم داشته باشند که اصطلاحاً به اونها “Big Singles” هم میگن.

هر چی انجین‌های تک سیلندر حجم بیشتری داشته باشن و بزرگتر باشن، لرزش اونها در زمان کار کردن بیشتر میشه. در این نوع انجین‌ها، رانندگی با سرعت های بالا میتونه منجر به لرزش بیش از حد در بعضی از مدل‌ها بشه که در نتیجه این موضوع میتونه حفظ تعادل رو دشوار کنه.

معروف ترین موتورسیکلت های تک سیلندر در بازار جهانی:

سی اف 150 NK

هوندا واریو 160

بی ام و G 310 GS

کی تی ام دوک 390

کی تی ام دوک 690 🔥😶

هوندا سوپر کاب تک سیلندر هم در حال حاضر پرفروش ترین موتورسیکلت جهان به حساب میاد که به خاطر استفاده و نگهداری آسون به این محبوبیت در بین بازارهای جهانی رسیده.

انجین های دو سیلندر موازی یا Parallel Twin

این انجین‌ها دارای دو سیلندر هستن که این دو سیلندر به یک بلوک سیلندر متصل هست. اونها معمولاً در کنار همدیگه کار میکنن و به صورت عمودی یا افقی در انجین قرار میگیرند، اما در بعضی طراحی‌های متفاوت هم دیده شده که این دو سیلندر در پشت سر همدیگه در داخل انجین حرکت میکنن.

از نظر ابعاد انجین‌های دو سیلندر موازی کوچکتر از انواع دیگه انجین‌های دو سیلندر هستن. این نوع انجین بیشتر در بین موتورسیکلت‌های خیابونی، نیکد (Naked)، مسابقه‌ای، مسافرتی و ادونچر رایج هست. انجین‌های دو سیلندر موازی از نظر قدرت و پایداری یک پله بالاتر از انجین‌های تک سیلندر در نظر گرفته میشن، اما لرزش‌های اضافی در سرعت‌های همچنان در این نوع انجین‌ها هم دیده میشه.

از لحاظ حجم این نوع انجین‌ها در محدوده 250 سی‌سی تا 1000 سی‌سی قرار دارن و مثل نمونه‌های تک سیلندر، هزینه ساخت و تولید نسبتاً ارزونی دارن و نگهداری از اونها به نسبت نمونه‌های 4 سیلندر آسون‌تره.

معروف ترین موتورسیکلت‌های Parallel Twin در بازار جهانی:

یاماها R3

سوزوکی GSX 8S

هوندا CRF 1100 L

کاوازاکی نینجا 650

انجین ها دو سیلندر V و L شکل (اصطلاحاً انجین های خورجینی)

در این نوع انجین‌ها دو استوانه در یک زاویه مشخص از یکدیگر قرار میگیرن و در نهایت شکل “V” یا “L” انگلیسی رو تشکیل میدن. برخلاف دو سیلندر های موازی، هر سیلندر در یک بلوک سیلندر جداگانه طراحی شده که این کار باعث افزایش اندازه و قدرت موتور میشه.

اندازه و محل قرارگیری سیلندرها از مدلی به مدل دیگه متفاوت هست. بعضی از سیلندرها ممکنه در زاویه 45 درجه باشن که به اونها انجین های دو سیلندر V شکل (V-Twin)، و بعضی از اونها هم ممکنه در زاویه 90 درجه باشن که به اونها انجین های دو سیلندر L شکل (L-Twin) میگن.

در انجین‌های خورجینی سیلندرها معمولاً باریک و بلند هستن و صدایی که از نتیجه کار کردن اونها تولید و از اگزوز موتورسیکلت خارج میشه صدای منحصر به فردی هست که کاملاً با انجین‌های موازی و خطی متفاوت هست. این نوع انجین‌ها به خاطر طراحی متفاوتشون، گشتاور بالاتری رو به نسبت نمونه‌های خطی ارائه میدن.

انجین‌های دو سیلندر خورجینی نسبت به دو سیلندرهای موازی قدرتمندتر و پایدارتر هستن، بدون اینکه وزن زیادی به موتورسیکلت اضافه کنن و تعمیرات سخت‌تری داشته باشن.

معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین V یا L شکل در بازار جهانی:

تمام مدل های هارلی دیویدسون

دوکاتی استریت فایتر V2

نوشته های مشابه

کی تی ام سوپردوک 1290 آر

هوندا Shadow

انجین های خطی

انجین‌های خطی بسته به نوع و مدل، 3، 4 یا 6 سیلندر دارن و معمولاً در یک بلوک سیلندر قرار میگیرن. سیلندرها به صورت عرضی در کنار همدیگه طراحی میشن تا اندازه انجین در حد امکان از عرض موتورسیکلت تجاوز نکنه، اما در بعضی مدل‌ها، سیلندرهای اضافی باعث افزایش عرض انجین و در نتیجه عرض کلی موتورسیکلت میشن.

انجین‌های 6 سیلندر خطی قدرتمندتر از انجین‌های 4 سیلندر خطی هستن، اما یه مسئله ای در مورد اونها وجود داره!

این انجین‌ها قدرت و پایداری بیشتری نسبت به انجین های کوچک‌تر دارن و لرزش‌های کم تری در سرعت‌های بالا به نسبت اونها ایجاد میکنن، اما به طور قابل‌توجهی سنگین‌تر و گرون‌تر هستن! 💸

معمولا انجین‌های 6 سیلندر سوخت زیادی رو بدون در اختیار گذاشتن گشتاور زیاد مصرف میکنن و این مسئله باعث شده که تولید‌کننده‌های موتورسیکلت در حال حاضر از طراحی 6 سیلندر خطی برای موتورسیکلت‌های خودشون استفاده نکنن. انجین‌های خطی بیشتر در بین موتورسیکلت‌های High Performance یا مسابقه‌ای دیده میشه و در بین تولیدکننده‌های ژاپنی، محبوبیت داره.

معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین خطی در بازار جهانی:

هوندا CBR1000RR-R

یاماها MT10

کاوازاکی نینجا ZX-10RR

ام وی آگوستا بروتاله 1000 آرآر

بی ام و K 1600 GT (6 سیلندر)

انجین های 4 یا 5 سیلندر V شکل (V4 Or V5)

انجین V4 اساساً از ترکیب دو انجین V-Twin (2 سیلندر V شکل) تشکیل شده. این انجین‌ها شامل 4 سیلندر هستن که به صورت 2 به 2 (و در انجین های V5 به صورت 3 به 2) در یک زاویه مشخص از همدیگه قرار میگیرن و این نوع طراحی انجین باعث میشه تا انجین های V4 و V5 به فضای بیشتری در بدنه موتورسیکلت نیاز داشته باشن.

وزن این انجین‌ها به نسبت انجین‌های خطی بیشتره و نگهداری و تعمیراتشون سخت‌تر از سایر مدل‌هاست. اما با همه این تفاسیر، انجین‌های V4 و V5 قدرت بیشتری به نسبت انجین‌های 4 سیلندر خطی ارائه میکنن و یکی از مهم‌ترین برتری‌های این نوع انجین‌ها لرزش خیلی کم و سواری نرم اونهاست.

معروف ترین موتورسیکلت ها با انجین 4 یا 5 سیلندر V شکل در بازار جهانی:

دوکاتی پانیگال و استریت فایتر و دیاول V4

هوندا RC211V (دارای انجین V5 یا 5 سیلندر خورجینی) (جزو مدل های پیشین هوندا در Moto GP) 🍃😮

آپریلیا RSV4

انجین های تخت یا باکسر (Boxer)

انجین‌های تخت که به عنوان انجین باکسر هم شناخته میشن دارای طراحی خاصی هستن که کمتر سازنده‌ای به سراغ اونها میره. انجین‌های باکسر دارای 2، 4 یا 6 سیلندر هستن که سیلندرها در موقعیت افقی در دو طرف میل لنگ، رو به روی یکدیگر قرار میگیرن. در این مدل هم، هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشه، انجین قدرتمندتر هست.

معروف‌ترین موتورسیکلت ها با انجین‌های تخت یا باکسر در بازار جهانی:

بی ام و R 1250 GS

بی ام و R nineT

هوندا گلدوینگ

انجین های وانکل، روتاری یا چرخشی (Rotary)

انجین‌های چرخشی که از اونها با عنوان وانکل یا روتاری هم یاد میشه، به جای پیستون از روتور برای فشرده‌سازی هوا و سوخت استفاده میکنن. روتور با حرکت چرخشی خودش در انجین باعث روشن موندن و کار کردن اون میشه و میتونه دور موتور یا (RPM) بیشتری در مقایسه با پیستون های معمولی داشته باشه که در نتیجه باعث تولید قدرت بیشتر هم میشه.

انجین‌های روتاری معمولاً صاف و بی صدا کار میکنن و قطعات متحرک کمتری به نسبت بقیه انجین ها دارن که نگهداریشون رو آسون‌تر می کند. این طراحی در صنعت تولید موتورسیکلت خیلی کمیاب و نادر هست، اما همچنان بعضی از تولیدکننده‌ها در تلاش هستن تا اون رو به این صنعت برگردونن.

با تمام این مزایایی که بهشون اشاره کردیم، انجین‌های روتاری معمولاً مصرف سوخت بیشتری به نسبت بقیه انجین‌ها دارن که این باعث میشه بیشتر راهتون به پمپ بنزین‌ها بیفته و بیشتر هزینه کنید. در ضمن انجین‌های روتاری نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارن.

معروف‌ترین موتورسیکلت ها با انجین های وانکل، روتاری یا چرخشی در بازار جهانی:

یاماها RZ 201

نورتون کلاسیک

نورتون F1

سوزوکی RE5

انجین های برقی یا الکتریکی

چه بخوایم چه نخوایم، صنعت موتورسیکلت به آرومی به سمت انجین‌های برقی حرکت میکنه. به لطف انرژی‌های تجدیدپذیر، موتورهای الکتریکی برای حفظ محیط‌ زیست بهتر هستن.

اونها با سوخت‌های فسیلی کار نمیکنن، در نتیجه باعث کاهش انتشار گاز کربن در محیط میشن و این موضوع به تغییرات آب و هوایی محیط زندگی شما کمک زیادی میکنه. هیچ سیلندر، پیستون یا چرخنده‌ای وجود نداره که هوا و سوخت رو فشرده کنه.

نحوه کارکرد این انجین‌ها دقیقاً مثل شارژ کردن تلفن، لپ تاپ یا هر وسیله الکترونیکی دیگه‌ای هست.

درصد زیادی از مردم در سطح جهان شروع به استفاده و خرید موتورسیکلت‌های برقی کردن، به ویژه اونهایی که در مناطق شهری با دسترسی منظم به برق ارزون قیمت زندگی میکنن. این موتورسیکلت‌ها تقریباً قدرتی معادل موتورهای معمولی در اختیار شما قرار میدن، اما شارژ مجدد اونها مدتی طول میکشه.

اگه مکانیک محلی شما برای تعمیر کردن این موتورسیکلت مجهز نباشه، نگهداری از موتورهای برقی میتونه برای شما به یک چالش جدی تبدیل بشه. موتورهای برقی همچنین کمی گرون‌تر از موتورسیکلت‌های معمولی هستن، ولی خب از اون طرف لازم نیست به همون اندازه برای سوخت‌های فسیلی هزینه کنید.

معروف‌ترین موتورسیکلت ها با انجین های برقی یا الکتریکی در بازار جهانی:

هارلی دیویدسون لایو وایر

زیرو SR/F

لایتنینگ LS-218

رفیق خیلی خوشحال میشیم نظر یا تجربتو در مورد این محتوا بدونیم. پس هر کامنتی داری توی قسمت دیدگاه های همین پایین سایت بذار تا هم ما استفاده کنیم هم بقیه. راستی اگر شماره همراهتو بذاری به محض جواب دادن به کامنتت توسط زوموتور، از طریق اس ام اس باخبر میشی. یادت نره، اطلاعاتت پیش ما محفوظه! مرسی که زوموتور رو دنبال میکنی. ❤️

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا