آموزشی

آموزش ترمزگیری روی زمین خیس

یکی از اصول مهم رانندگی صحیح باموتورسیکلت، نحوه ترمزگیری است. تقریباً اکثر موتورسیکلت‌‌های جدید بازار، از ترمزهای ضدقفل یا همان ABS بهره می‌برند که این اتفاق بسیار خوبی در جهت بالاتر رفتن امنیت راکب موتورسیکلت به حساب می‌آید. اما هر فردی که به تازگی رانندگی با موتورسیکلت را یاد گرفته باشد در همان ابتدای کار توانایی خرید این موتورسیکلت‌ها را ندارد. و این به این معنی است که شما باید به خوبی بدانید که در شرایط بارانی و روبه‌رو شدن با زمین خیس، چگونه بهترین استفاده را از ترمز‌های موتورسیکلت خودتان داشته باشید.

ترمزگیری روی زمین خیس
ترمزگیری روی زمین خیس

1. فضای امنی را برای خود پیدا کنید.

ابتدا سعی کنید که یک مقصد مناسب را، تا پایان یافتن باران برای خود پیدا کنید. چراکه در هر حال رانندگی در باران، بدون داشتن کلاه کاسکت، لباس و تجهیزاتِ مناسب، کاری منطقی به حساب نمی‌آید. یک پارکینگ سقف‌دار برای این توقف کوتاه مدت، بسیار مناسب است.

در مسیر حرکت خود، مراقب خط‌های رنگی سفید یا زردی که روی زمین کشیده شده‌اند باشید. رنگ مرطوب روی هر سطحی که باشد، باعث کم شدن اصطکاک میشود و اگر حواستان به این موضوع نباشد، ممکن است قبل از آن که بتوانید عکس‌العملی از خود نشان دهید، بدنتان زمین را لمس کرده باشد.

2. نرم رفتار کردن، نکته طلایی ترمزگیری.

دقیقاً مثل هر مهارت دیگری، آرام بودن و نرم رفتار کردن باعث میشود تا بهترین نتیجه را از سیستم ترمز موتورسیکلت خود در شرایط بارانی بگیرید. اگر در هنگام ترمزگیری سعی کنید پدال ترمز عقب و کَتی ترمز جلو را محکم بفشارید، این کار باعث قفل شدن ترمز و در نتیجه ایستادن چرخ‌ها از حرکت و سُر خوردن شما میشود.

برای جلوگیری از این اتفاق ابتدا عملیات ترمزگیری را به آرامی شروع کنید و زمانی که فشار چرخ‌ها بر سطح زمین بیشتر شد، فشار اهرم‌ها را را افزایش دهید تا سرعت‌تان کمتر شود.

3. در هنگام ترمزگیری به چرخ جلو توجه کنید.

روی ترمز جلو تمرکز کنید و فشار را به مرور افزایش دهید تا متوجه شوید که چه مقدار از عملکرد ترمز جلو را در شرایط بارانی در اختیار دارید. برای درک راحت‌تر این موضوع، تمام توجه خود را به لاستیک جلوی موتورسیکلت معطوف کنید، چراکه قبل از این‌که لاستیک جلوی موتورسیکلت شما قفل شود، پیام‌هایی را برای شما ارسال میکند. ( منظور از پیام، تکان‌ها و صداهایی‌ست که قبل از قفل شدن چرخ متوجه آن میشوید.)

4. آماده لغزیدن باشید.

دقیقا در نقطه‌ای قبل از سُر خوردن موتورسیکلت، لاستیک‌ها دچار لغزش میشوند و شما حس “رها شدن” را به وضوح لمس میکنید! در آن زمان تنها کاری که برای کنترل مجدد موتورسیکلت میتوانید انجام بدهید این است که اهرم ترمز را کاملا رها کنید تا اجازه دهید که شرایط به حالت قبل بازگردد.

اگر به آرامی این کار را انجام دهید، به زودی متوجه میشوید که قبل از سُر خوردن، لاستیک‌ها میلغزند و این دقیقا همان نقطه‌ای است که شما به عکس‌العمل درست میتوانید کنترل موتورسیکلت را در دست بگیرید.

امیرحسین ناطقی

من به هرچیزی که به موتورها ارتباط پیدا میکنه علاقه دارم؛ از ساختن ویدیو بررسی و نوشتن محتوا برای موتورها بگیر تا سواری و مسافرت و دور دور. /"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا